יום שלישי, 25 בפברואר 2014

כינוס מועצות גדולי התורה בתקשורת הכללית

ועידת הפסגה החרדית: "נתניהו מבקש לעקור את התורה"

חברי מועצת הרבנים הבכירים של דגל התורה, אגודת ישראל וש"ס התכנסו לראשונה. הרבנים מתכננים עצרת מחאה המונית בימים הקרובים

מועצות גדולי וחכמי התורה של שלוש המפלגות החרדיותהתכנסו הערב (שני) בבני ברק לפסגה נדירה, שבה הגיבולחוק הגיוס המתגבש בכנסת. הרבנים קראו לבטל את החלטות ועדת שקד על "גיוס לצבא בכפייה" וקראו לכל בני הישיבות והכוללים "שלא להתגייס לצבא בשום פנים ואופן, לא להיכנע לעונשים ופיתויים כלשהם, ולא לשתף פעולה עם תוכנית הצבא במרכז מיון חרדי, אלא (להמשיך) להגות בתלמודם יומם ולילה".
בסופו של הכינוס - שבו דיברו הרב אהרון יהודה לייב שטיינמן, האדמו"ר מוויז'ניץ, הרב שלום כהן והרב שמעון בעדני - הוחלט על קיום "עצרת תפילה זעקה ומחאה המונית" בימים הקרובים.
בנייר ההחלטה הרשמי של הפסגה נכתב כי "לא עת לחשות היא, אשר קמו מתוך אנשי השלטון בארץ ישראל בהכוונת ראש הממשלה למרוד במלכות שמיים וכוונתם רח"ל על עקירת התורה ולהשית על לומדי תורה שתורתם אומנותם עונש פלילי עד כדי השלכתם לבית הכלא".
כינוס מועצת גדולי התורה הליטאים
כינוס מועצת גדולי התורה הליטאים . צילום: מוטי מילרוד
במהלך הכינוס אמר ח"כ משה גפני (יהדות התורה): "אם החוק כפי שהוא יעבור - תהיה מלחמה".
אף שחוק הגיוס המתגבש עונה על הציפיות החרדיות מבחינה מעשית - פועל יוצא שלדו-שיח נמרץ בין הנציגות החרדית לבין בכירי צה"ל וראשי הקואליציה – הרבנים והח"כים החרדים מבקשים מחאה פומבית, בפרט על עניין ערכי בעיקרו שהוכנס לחוק בשבוע שעבר. מדובר בהחלטה לאמץ את דרישת יש עתיד, ולקבוע כי במקרה קיצון, שבו לא יתמלאו יעדי הגיוס השנתיים, יושתו בין היתר עונשי מאסר על בחורי ישיבות שישתמטו. להחלטה הזאת אין, קרוב לוודאי, כל תוקף מעשי, אבל המנהיגות החרדית מדגישה את העניין הערכי בו.
הביטאון "יתד נאמן", שופרו של המנהיג הליטאי הבכיר הרב אהרן לייב שטיינמן, כתב הבוקר כי הכינוס נקבע "בעקבות גזירת גיוס בני הישיבות הנוראה וחילול שם השמיים הגדול בהגדרת בני ישיבות כ'עבריינים פליליים' ואיום להשליכם לכלא".
בפסגה, הנערכת במלון בבני ברק, משתתפים חברי מועצת גדולי התורה של דגל התורה (הליטאית), חברי מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל (החסידית), וחברי מועצת חכמי התורה של ש"ס. למעמד הוזמנו גם כל 18 חברי הכנסת של סיעות ש"ס ויהדות התורה (המורכבת מחברי דגל התורה ואגודת ישראל).
זו הפעם הראשונה שבה מתכנסות כל שלוש המועצות יחד, וזו ההזדמנות הראשונה שבה החרדי מן השורה צפוי לראות את מנהיגיו מעל הבמה, מתייחסים לאירועים הסוערים שמקיפים את הקהילה החרדית בשנים האחרונות, במיוחד מאז החלטת בג"ץ לבטל את חוק טל שניתנה בדיוק לפני שנתיים. גם אם החרדים מרוצים מחוק הגיוס, מסביב יהום הסער – ומצבם הפוליטי של החרדים אינו מהמשופרים. לכינוס היום יש תפקיד גם בגיבוש המחנה סביב המנהיגות והרעיון החרדי, בצל הסערות של השנים האחרונות.
מבחינה פנים-חרדית, לכינוס השלכות רבות. הוא מסייע לכל אחת משלוש מועצות גדולי התורה לחזק את מעמדה מבית, וזאת בתקופה של חולשה כללית. עיניים רבות נישאו הערב לשולחן הכבוד, אל הרב שמואל אוירבך, מנהיג הפלג הליטאי הקנאי והמרדני מירושלים. פורמלית, אוירבך הוא עדיין חבר במועצת גדולי התורה של דגל התורה, אבל הזיהוי החזק ביותר שלו הוא מאבק ההנהגה הברוטלי שמתנהל בינו ובין הרב אהרן לייב שטיינמן, וכן הקרע שלו מ"דגל" ומוסדותיה.
אוירבך - שהגיע על אף שקיבל מסרים שהפצירו בו לא לעשות כך - כופר במנהיגותו של שטיינמן, רואה בו פשרן, ובשנתיים האחרונות הקים למעשה קהילה נפרדת, רדיקלית יותר, שכבר יצאה להפגנות סוערות נגד חוק הגיוס. 
תקדים חשוב לא פחות בכינוס הערב, הוא העובדה שלראשונה יושבת המנהיגות הרוחנית של ש"ס כשווה בין שווים לצד בכירי האדמו"רים והרבנים האשכנזים, חברי מועצות גדולי התורה של אגודת ישראל החסידית ושל דגל התורה הליטאית.
חכם שלום כהן, זקן חברי מועצת החכמים של ש"ס, נאם לצד הרב שטיינמן והאדמו"ר מוויז'ניץ, כבוד שהרב עובדיה יוסף, שמת באוקטובר האחרון, לא זכה לו מעולם בכינוס רשמי של המועצות (הרב עובדיה כן ישב לצד הרב שך בעצרת ביד אליהו ב-1990). מאידך, ועידת הפסגה הזאת, שמעוררת התרגשות רבה בתוך הקהילה החרדית וזוכה לתואר "היסטורית", מעידה לדעת רבים גם על חולשת שלוש מועצות הרבנים בתקופה שלאחר עידן "הנפילים".
תחת מנהיגות הרב אליעזר מנחם שךהרב יוסף שלום אלישיב והרב עובדיה יוסף – לא היו כינוסים סמליים, אולי כי לא היה בהם צורך. "הגדולים" היו מקבלים החלטות מבלי לצאת מהבית, ומסוגלים להוציא לרחובות מאות אלפים, כפי שהיה בהזדמנויות שונות. כאמור, כל אחת משלוש מועצות הרבנים סובלת כיום מבעיות וחולשה פנימית, והתייצבותה באירוע אמורה לחזק אותה.
http://www.haaretz.co.il/news/politi/1.2253090

-----

כנס חרדי היסטורי: "המצווה של לפיד - שליכד אותנו"

מאת: יקי אדמקר, מערכת וואלה! חדשות
פייסבוק
טוויטר  

לראשונה אי פעם התכנסו שלוש מועצות הרבנים - הספרדית, החסידית והליטאית - לכנס במחאה על הכוונה לגייס את בחורי הישיבות. ח"כ ישי: "הסנקציות הפליליות הן שערורייה"



אלי ישי, אמש (צילום: דרור עינב)אלי ישי, אמש (צילום: דרור עינב)
אלי ישי, אמש (צילום: דרור עינב)
אף שגורמים רבים בציבור החרדי אומרים כי חוק הגיוס החדש מיטיב עמם, אמש (שני), לראשונה בהיסטוריה, נערך בבני ברק כינוס חירום משותף של כל מועצות גדולי התורה של כל הזרמים. מן הצד הספרדי מועצת חכמי התורה של ש"ס, מצד החסידים מועצת הרבנים של אגודת ישראל ומצד הליטאים מועצת הרבנים של דגל התורה. בנוסף, כל חברי הכנסת של יהדות התורה ושל ש"ס הוזמנו לאירוע.
ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר בתום הכינוס כי "אם לשר האוצר, יאיר לפיד, יש זכות או מצווה אחת זו העובדה שהוא הצליח ללכד את החברה החרדית". על אף שגפני נשמע בימים האחרונים אומר בשיחות סגורות כי החוק מיטיב עם החרדים, הערב הוא אמר כי היום שבו התקבלה ההחלטה לכלול סנקציות פליליות בחוק הוא יום שחור לעם ישראל ומדינת ישראל.


כינוס החרדים בבני ברק, אמש (צילום: דרור עינב)כינוס החרדים בבני ברק, אמש (צילום: דרור עינב)
כינוס החרדים בבני ברק, אמש (צילום: דרור עינב)


ח"כ אלי ישי (ש"ס) אמר בפתח הכינוס כי העובדה שעל בחורי ישיבות יוטלו סנקציות פליליות אם לא יתגייסו לצה"ל היא "שערורייה". לדבריו, "זה מצער ועצוב ואין ספק שנתניהו, בנט ולפיד נושאים באחראיות למעשה הנורא הזה. הם ישיגו תוצאה הפוכה מגיוס חרדים". ישי הוסיף כי חובה לשנות את החוק הזה וברגע "שהמפלגות החרדיות ייכנסו לקואליציה הם יעשו זאת".
בסיומו של הכינוס, גיבשו הרבנים מסמך החלטות להמשך המאבק. "מועצות גדולי התורה דורשות מהשלטונות לבטל לאלתר את החלטות הוועדה (ועדת שקד, י.א) על גיוס לצבא בכפייה של תלמידי הישיבות והכוללים", נכתב באחד מסעיפי המסמך, "וקוראים לכל בני הישיבות והכוללים לא להתגייס בשום אופן, לא להיכנע לפיתויים ועונשים כל שהם ולא לשתף פעולה עם תכנית הצבא, אלא להמשיך להגות בתלמודם יום ולילה".

"לא להיכנע לפיתויים"


סנקציות פליליות נגד משתמטים. שקד (צילום: עומר מירון)סנקציות פליליות נגד משתמטים. שקד (צילום: עומר מירון)
סנקציות פליליות נגד משתמטים. שקד (צילום: עומר מירון)
בסיומו של הכינוס, גיבשו הרבנים מסמך החלטות להמשך המאבק. "מועצות גדולי התורה דורשות מהשלטונות לבטל לאלתר את החלטות הוועדה (ועדת שקד, י.א) על גיוס לצבא בכפייה של תלמידי הישיבות והכוללים", נכתב באחד מסעיפי המסמך, "וקוראים לכל בני הישיבות והכוללים לא להתגייס בשום אופן, לא להיכנע לפיתויים ועונשים כל שהם ולא לשתף פעולה עם תכנית הצבא, אלא להמשיך להגות בתלמודם יום ולילה".
נוסח חוק הגיוס, שאושר ביום רביעי האחרון באופן סופי על ידי ועדת שקד לשוויון בנטל, קובע כי יינקטו סנקציות פליליות נגד בחורי ישיבות משתמטים. בהתאם למתווה, שנשען על מסקנות ועדת פרי, החל משנת 2017 ייצטרכו להתגייס מדי שנה כ-5,200 חרדים, המהווים כ-74% מבחורי הישיבות. אם האוכלוסייה החרדית לא תעמוד ביעדי הגיוס שנקבעו בחוק, תחול חובת שירות על כלל האוכלוסייה החרדית בדומה לאוכלוסייה החילונית, ומי שישתמט משירות יהיה חשוף לסנקציות פליליות, כגון מאסר.


דרעי מגיע לכינוס, אמש (צילום: דרור עינב)דרעי מגיע לכינוס, אמש (צילום: דרור עינב)
דרעי מגיע לכינוס, אמש (צילום: דרור עינב)


(צילום: דרור עינב)(צילום: דרור עינב)
(צילום: דרור עינב)


(צילום: דרור עינב)(צילום: דרור עינב)
(צילום: דרור עינב)
http://news.walla.co.il/?w=/9/2723865

תגובה 1:

  1. אם התחלתם בעבודה, למה שלא תעשו אותה מושלמת, איפה ווינט, nrg ועוד?

    השבמחק