יום ראשון, 18 במאי 2014

פורסמה 'הרשימה השחורה' של הישיבות הקטנות בירושלים; מפת האינטרסים

ישראל קליין


המחלוקת בציבור הליטאי ומאבק האיתנים הפוליטי בין חצרות הרבנים, בני ברק נגד ירושלים, מפילה חללים רבים מזה כמה חודשים. מאבק השליטה הפוליטי נגרר גם לתוככי הישיבות.
נלחמים על כבודו? הרב שטיינמן

לאחר הבחירות המוניציפליות שנערכו בחודש חשוון האחרון, קמה קבוצת אנשים המכתירים עצמם כתלמידי הגראי"ל שטיינמן, שעיניהם כלתה מלראות תלמידי חכמים רבים, רמי"ם וראשי ישיבות שסירבו לכופף עצמם להנהגה הבניברקית. או כלשון המליצית של אנשי ירושלים "אנשים שלא כרעו לבעל". והחליטה לפתוח במלחמת חורמה כנגד אותם תלמידי חכמים.

כינוסי חירום נערכו על ידי אותה קבוצת אנשים, כשאחת ההחלטות היתה להקים 'ועד' שיהיה אחראי על רישום מסודר של אותם תלמידי חכמים מופלגים שהעזו להמרות את פי ההנהגה הבניברקית והעדיפו להישמע לקול רבותיהם. אחת מהפעילויות הראשונות של אותו ועד, היה פרסום "רשימה שחורה" של ישיבות קטנות בניברקיות שיש בתוך אנשי הצוות או בין התלמידים כאלו המזוהים עם מפלגת 'בני תורה'. ברשימה הבניברקית פורסמו עשר ישיבות מתוך עשרים וארבע כבעייתיות, חלק מהישיבות שבהם בכלל הישיבה עצמה מזוהה עם אנשי 'בני תורה' וראש הישיבה אף פעיל באותה מפלגה, ישיבות אחרות בהם נעשה ניסיון להלך אימים על ראש הישיבה לפטר אנשי צוות המזוהים עם אנשי 'בני תורה'.

החלוקה הברורה בבני ברק בין הפלגים הליטאיים ומיעוט האנשים שלא תפסו לעצמם צד גרמה לכך שפרסום אותה רשימה היה חסר תועלת מבחינת אנשי "הועד". תוצאות פעילות אנשי הועד בבני ברק היוו את ההיפך מהתוצאה אליה הם כיוונו, כי אם מטרתם היתה לבודד את אותם ישיבות ועל ידי מלחמה בהם לגרום לכישלון הרישום, הרי הרישום המוצלח שניהלו אותם ישיבות הכתיר את הפעילות ככישלון.

התוצאה הישירה מהמבוכה שנרשמה בבני ברק התקבלה במודיעין עילית, שם פורסמה על ידי הועד רשימה שחורה, אפורה לגמרי. רשימה, בה רוב מוחלט של הישיבות הפכו לכשרות. מבלי לרדת לפרטים, ומבלי להתחשב בהוראה הברורה שקיבל (לטענתו) יו״ר הוועד פרייליך מפיו של הרב שטיינמן, כי בישיבה שבה איש מצוות הישיבה מנוי לעיתון ׳הפלס׳ אסור לשלוח לאותה ישיבה. בנסיון מגומגם לשוות לועד אופי אמין שנצמד למטרותיו, פסל פרייליך את ישיבת 'אהבת תורה' של הרב יעקב מאיר פלדמן, כשבמקרה הזה נתקל פרייליך בהתנגדות מתוך ביתו של הרב שטיינמן, ר"י 'יד אהרן', הרב אייכנשטיין בשיחה עם הורה שהגיעה לידי אתר החדשות 'כיכר השבת' נשמע אומר, שכל פעילות הועד זה עניין פוליטי ותו לא.

הרשימה הירושלמית


למרות הכישלון בפרסום רשימת הישיבות בבני ברק ובמודיעין עילית, החליטו אנשי הועד לנסות את מזלם בירושלים, שם אמרו לעצמם, בשונה מבני ברק ומודיעין עילית, רוב רובו של הציבור מסרב להכניס עצמו למחלוקות בין גדולי ישראל, ואולי בכך נצליח לגרום להרס ישיבות שאינם לרוחינו.

בתחילת חודש ניסן נערך כינוס של אנשי 'הועד' בירושלים, שם השתתפו עשרות אברכים המזוהים עם החצר מבני-ברק, ר"י יד אהרן, הגר"י אייכנשטיין המזוהה אף הוא עם החצר הבניברקית שהוזמן להשתתף בכינוס בלא לדעת מה המטרות האמיתיות, יצא במפגיע באמצעו של הכינוס כשהתברר לו מטרותיהם של אנשי אותו ועד לזרוע מחלוקת ופילוג בקרב בני התורה בירושלים.

לאחר עבודה מאומצת של שבועות מצידו של פרייליך והכרת השטח של הישיבות קטנות בירושלים, החליט פרייליך שפרסום רשימה בירושלים תגרום לנזק יותר מאשר לתועלת, כאשר מתוך שלושים וחמש הישיבות הירושלמיות יהיה ניתן להכשיר אך ורק כשש או שבע ישיבות המזוהות לחלוטין עם דרכו של הגראי"ל ואף תפסו צד במחלוקת, בין הישיבות הללו ניתן למנות את ישיבת 'עטרת התורה' של הרב אודסר, ישיבת 'נחלת שמואל' הממוקמת בשכונת נווה יעקב של הרב שיינברג וכן ישיבת 'הרי יהודה' במושב בית מאיר.

פרייליך שכבר ננזף על פעילותו שהזיקה תדמיתית לחצרו של הרב שטיינמן בבני ברק, החליט שהוא נמנע מפרסום בירושלים.



הרשימה השחורה שהתפרסמה בירושלים

עשרת הישיבות הטובות


מאבק של שנים מתחולל בגיזרת הישיבות הירושלמיות, ישיבתו של הרב ברכיה שנקר היא הישיבה הנחשבת בירושלים ל'הישיבה'. אין צורך להסביר מדוע ולמה. טובי תלמידי כיתות ח' מהמשפחות הטובות ביותר נאבקים על מקומם בישיבתו של הרב שינקר.

ישיבת 'קול תורה' בת מסורת של יותר מ-70 שנה בירושלים, גם היא תופסת מקום של כבוד בעולם הישיבות לצעירים בירושלים.

ברשימת עשרת הישיבות הטובות נמצאים גם ישיבות כדוגמת 'אמרי נועם' של הרב צבי קהאן, ישיבת 'משכן שלמה' של הרב פרוידיגר - בנשיאותו של הג"ר עזריאל אויערבאך שעל פיו יישק כל דבר, כשהוא אף מגיע למסור שיעורים בישיבה בקביעות, ישיבת 'תפארת יעקב' של הרב צוויבל, ישיבת 'נתיבות יעקב' של הרב סטפנסקי, ישיבת 'תורת רפאל' של הרב קוק, בשנים האחרונות נפתחה ישיבת 'עטרת שלמה אריה' של הרב סורוצקין שאף היא מאוד מצליחה, ישיבת 'דעת משה' ע"ש הג"ר משה קופשיץ זצ"ל אף היא מצליחה אך היא פונה לסגנון בחורים מאוד מסוים, גם ישיבת 'אור שמואל' נאבקת קשות על מקומה ברשימה המכובדת, רק שלאורך שנים משפחות רבות נמנעות מלשלוח לישיבה לאחר שראשיה זוהו כאנשים שהחציפו פנים למרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל.

מפת האינטרסים


המאבק להיכלל ברשימה המכובדת הוא סיפור של שנים, בין הגורמים באותו 'ועד למען כבוד רבותינו' ישנם אנשים המעורים היטב ופועלים רבות בעולם הישיבות לצעירים בירושלים. 
מאיר קוט, מכהן כר"מ בישיבה לצעירים 'קול תורה'
ברשימה; הרב מאיר קוט, ר"מ בישיבת 'קול תורה' לצעירים - שאף נחשף ציבורית בתקופת הבחירות בזמן שסטר על לחיו של ראש הישיבה הרב יחזקאל קורן לעיני תלמידי הישיבה, לאחר שהעז להשתתף בכינוס של רשימת 'בני תורה' בירושלים.
הרב שלמה פלאי, משמש בתפקיד בישיבת 'חברון' לאחר פטירת אביו הגה"צ רבי הירש פלאי, וכן בישיבת 'תפארת התלמוד' של הרב שינקר.
הרב נחשון שילר, חתנו של הג"ר יצחק הקר ר"י גרודנא - באר יעקב (תל אביב ..) מכהן כראש ישיבת 'אור שמואל'.

כאמור, אותה קבוצה החליטה בכל מחיר לפרסם את רשימת הישיבות - שלדעתם תוכל לסייע להם רבות במאבקי הרישום, לאחר שמטבעם של אנשי ירושלים הם נמנעים מלהכניס ראשם בין מחלוקות, נפרסם את הישיבות שאינם רצויות בעינינו וכך נוכל להיאבק בהם אמרו לעצמם אותם אנשים. פרייליך, מחוסר ברירה ומהרצון שלא לאבד את שליטתו ב'ועד' המכובד, הסכים לשתף פעולה. 

ישבו להם אנשי הועד על הבעייתיות שבפרסום רשימה, בה רק שש או שבע ישיבות נחשבות למזוהות עם אנשי הגראי"ל שטיינמן, בשלב הראשון החליטו להכשיר כעשר ישיבות כדוגמת ישיבת 'זרע יצחק' השוכנת בשכונת הר נוף בעיר, ישיבת 'מעוז חיל' של הרב פרנק השוכנת בשכונת בית וגן וכדו' הפונות לקהל יעד קצת שונה, משפחות קצת יותר מודרניות שהמחלוקת בין חצרות הרבנים מעניינת אותם כשלג דאשתקד. כך הרשימה תלבש קצת צורה.

ישיבת 'קול תורה' בה משמש הרב מאיר קוט כר"מ גם היא הוכשרה, וזאת למרות התנגדותו של פרייליך המכהן רשמית כראש הועד. קוט, שהובהר לו על ידי קורן שבמידה ויפעל כנגד הישיבה בה הוא משמש כר"מ הוא יפוטר מיידית ממשרתו, הניח את כל כובד משקלו על מנת ששם הישיבה לא יפורסם ברשימה. ישיבת 'אמרי נועם' כמעט וגרמה לפיצוץ בין אנשי 'הועד' למשגיח ישיבת 'ארחות תורה' הרב חזקיהו מישקובסקי, לאחר שבנו חיים מישקובסקי הוא ידי"נ של ראש הישיבה הרב צבי קאהן, הידידות של מישקובסקי עמדה לו לקאהן כשישיבתו 'הוכשרה'.

יצויין, שלמרות שישיבת 'אמרי נועם' קיבלה 'תעודת כשרות' ב'רשימה השחורה', שילר מ'אור שמואל' שישיבתו נאבקת עם קאהן מ'אמרי נועם' על אותו קהל יעד, ממשיך להשמיץ וללכלך את קאהן מעל כל במה אפשרית.

ישיבות רבות נוספות הוכשרו למרות שלא עמדו בקריטריונים של אנשי 'הועד' והוראות הגראי"ל שטיינמן (ע"פ פרייליך), לאחר שמי מאנשי הצוות השתתף בכינוס שנערך בתחילת חודש ניסן, כך למשל ישיבת 'תורת רפאל' כשמנהלה הרוחני של הישיבה הרב מרדכי שפירא הואיל בטובו להשתתף בכינוס, למרות שדעותיו רחוקות מרחק רב מדעות אנשי ה'ועד'. ישיבות נוספות שהוכשרו בדרך הזאת, הינם ישיבת 'תפארת יעקב' של הרב צוויבל וישיבת 'נתיבות יעקב' של הרב סטפנסקי.

ישיבה נוספת ש'הועד' מעוניין להכשיר לאחר הבנתם שגורמים בבית הגראי"ל לא יראו בעין יפה את פירסומה כ'ישיבה שחורה' היא ישיבת 'משכן שלמה' שבנשיאות הגר"ע אויערבאך, בבית הגראי"ל מסרבים לשבור את הכלים עם הרב מבית וגן. פרייליך שיוצר קשר עם פרוידיגר על מנת לפוגשו, נתקל בסירוב עיקש לאחר הוראה שקיבל הנ"ל מהגר"ע שלא ליצור כל קשר עם אותם אנשי ריב ומדון.

מאבק נרשם בין אנשי 'הועד', לאחר שפלאי התעקש שיכשירו את ישיבתו של הרב שינקר ממנו הוא מקבל משכורת, לבין שילר וקוט, להם יריבות אישית מזה שנים עם שינקר (לא נתפלא באם תצא רשימה חדשה בימים הקרובים, בהם תוכשר ישיבתו של שינקר. י.ק.).
שיחה קשה נערכה גם בין פרייליך לפלאי, לאחר שהראשון דרש נחרצות מפלאי שיוציא את בנו מישיבתו של שינקר, "לשמש שם כר"מ ולקבל משכורת זה סיפור אחד, אך שבנך ימשיך ללמוד בישיבה שכזאת - זה בלתי אפשרי, הרב שטיינמן הורה נחרצות שאין לשלוח בן לישיבה בה ישנם רמי"ם או בחורים הקוראים את עיתון 'הפלס', אמר פרייליך לפלאי.

כאמור, לאחר צמצומה של הרשימה נסללה הדרך לפרסום הרשימה, שגם היא -אפשר לומר- מביכה מאוד את החצר בבני ברק.

סורוצקין לא מסכים להיכנע


היו ימים / סורוצקין בכינוס בחירות במודיעין עילית (צילום: קובי שוץ, שטיבל)
ישיבה קטנה נוספת חשובה בירושלים, היא ישיבת 'עטרת שלמה אריה' בנשיאותו של הרב ש.ב. סורוצקין ראש רשת הכוללים "עטרת שלמה", שסירב להיכנע לתכתיבי אנשי 'הועד'.

סורוצקין, איש השייך לחצר הבניברקית, שאף נקלע לסערה עת העיף עשרות אברכים המזוהים עם אנשי 'בני תורה' מהכוללים שבראשותו, סירב לבצע שינויים בישיבה קטנה שבראשותו, לאחר שהבין שלא יוכל לעמוד בדרישותיהם ההזויות של אנשי 'הועד'. אותם גורמים דרשו ממנו להדיח כמה אנשי צוות שעליהם עומדת הישיבה, ובזכותם זכתה לשם המכובד. גם קשריו שהתערערו לאחרונה עם נכדו חביבו של הגראי"ל, דוד שפירא, לא מוסיפות לו נקודות זכות בקרב אותם אנשי 'ועד'. מקומו ברשימה - הם מחליטים.

כאמור, סורוצקין לא יושב בשקט, הולך ומחתים שלושה ראשי ישיבות ידועי שם - המזוהים גם הם עם החצר בניברקית - להם בנים בישיבה, על מכתב 'המכשיר' את ישיבתו. בחתומים, הגר"ב סאלאוויצ'יק ר"י תורת זאב, הג"ר חזקיהו יוסף שרייבר ר"י מהרי"ל, והג"ר יעקב שמואלביץ מראשי ישיבת מיר, וכן הגר"י גנס לו נכד בישיבה.

למרות פרסום המכתב התומך בו, ב'ועד' מתעקשים להשאיר אותו ברשימה. כשתגובתם על החותמים די צפויה, הראשון פעל כנגד הגראי"ל בסיפור ישיבת 'חדרה', לשני יש נתק מזה שנים עם הגראי"ל שטיינמן - לאחר שהאחרון יצא כנגד שיטת לימודו, והשלישי הוא בכלל לא בסיפור, מירע'ר שלא מבין בכלום.



שוכרים פעילי שטח


לאחר שהחבורה הירושלמית לא כ"כ מסתדרת עם פרייליך שעשה את העבודה בשטח, והחשש שלהם להיחשפות ציבורית בפעילות שלהם עצמם, מחליטים הם לשכור אברך שיעשה את הפעילות שטח.

ראובן דורלכר, תושב שכונת רמת שלמה בירושלים, שנקלע לחובות עצומים לאחר שורת השקעות כושלות בהם ניסה לטמון את ידיו, מסכים להיכנס לעניין תמורת תשלום. דורלכר מתחיל בסדרות של טלפונים מאיימים על מחנכים, הורים שבכוונתם לשלוח את ילדיהם לישיבה 'שחורה'.

לאחר פעילות של כמה ימים בלבד, והבנה שמאבק כנגד כ"כ הרבה ישיבות במקביל לא יעיל, פונה דורלכר לאותה חבורה בבקשה לצמצום נוסף של הרשימה והתמקדות בכמה ישיבות בודדות בלבד (פרק ב' יפורסם כאן, לאחר פרסום הרשימה החדשה על ידי 'החבורה הירושלמית', רשימה שפרייליך לא כ"כ הולך לאהוב ...).

המכינות לישיבות קטנות


חידוש מרענן בירושלים - ההתמקדות במכינות לישיבות קטנות, שם שלושת המכינות האקטואליות נפסלות, לאחר שמאיר קוט פותח מכינה שבראשותה יעמוד אחיו מיכאל קוט.

קוט - האח, מוכר בגיזרת חינוך הצעירים בירושלים, בעבר כיהן במכינה של ישיבת 'משכן שלמה' - ופוטר. כיהן כמחנך בת"ת 'תורת העמק' בשכונת נווה יעקב בירושלים - ופוטר. על סיבת פיטוריו שהשתיקה יפה לה אנחנו מנועים מלכתוב כאן.


תגובות, הערות, הארות, 
או כל חומר חדש בעניין, ניתן לשלוח לכותב הידיעה, בכתובת מייל
klein.avrehim@gmail.com

6 תגובות:

  1. תענוג לקרוא

    השבמחק
    תשובות
    1. לא יאומן איך כל דבר שקורא, אתה מפרש כמזימות של אנשי הרב שטיינמן,ואינטרסים ,אתה לא יכול לקלוט,שיש אנשים שפשוט ,כואב להם, המצב בחלק מהישיבות שפשוט עובדים כמו מסיונרים, אני לדוגמא מאחד הישיבות הגדולות בירושלים, יש לי חברים מהפלג הירושלמי,וזה פשוט לא יאומן, כל שיחה משתרבב , כמה הרב שטיינמן פשרן ,וכמה הנכדים של ר' חיים, עובדים עליו, ושהוא בכלל, חצי סנילי,ועוד ועוד

      מחק
    2. שהרב שטיינמן פשרן זה שבח או גנאי ... ?

      מחק
    3. ה' ישמור, ממש בכל שיחה ?? ישמרנו הקל!!
      ממש מסיונרים !!
      רק חבל שאתם עוזרים ל"מסיונירים" בדרכם, כל התנהגות /רשימה /ועד וכו, מוסיפה לפלג הירושלמי (המסיונרי) עוד אנשים !!

      מחק
  2. הכל אמת לאמיתה.
    יודע מבפנים

    השבמחק
  3. סוף כל סוף אפשר לקרא מאמר אחד סוביקטיבי
    בשונה מכיכר השבת
    המשיכו כך

    השבמחק