יום שני, 7 באפריל 2014

לאחר שגבאי בית הכנסת סירבו להצעות חלופה: עיריית ירושלים הרסה הבוקר את בית הכנסת "היכל ניסים" בנווה יעקב

כוחות משטרה ויס"מ הגיעו לשמור על הסדר, כאשר מולם מתייצבים כמה עשרות ממתפללי בית הכנסת שניסו לעצור את ההריסה • הקראוון ממוקם כבר 20 שנה על שטח המיועד לתלמוד תורה • העירייה: "סירבו בעקשנות לכל הצעת חלופה" • • גפני תוקף: "כל מי שתמך בברקת נושא באחריות" • בעקבות איומים: הוצמדה אבטחה לסגן ראש העיר ישראל קלרמן • המתפללים הגיעו להפגין מול ביתו של יו"ר ש"ס אריה דרעי • נחשף: מכתב שנשלח מהראשל"צ רבי יצחק יוסף ליו"ר ש"ס לסגן ראש העיר צביקה כהן

כוחות משטרה ויס"מ הגיעו לשמור על הסדר
היום (ב') בשעות הבוקר המוקדמות, התעוררו תושבי שכונת נווה יעקב בירושלים לקול פעילות דחפורים של עיריית ירושלים, שהגיעו כדי להרוס את בית הכנסת "היכל נסים", מדובר בקראוון שהוקם ללא רישיון, ופועל במקום מזה שמונה שנים. למרות כל המאמצים שנעשו, לא הצליחו גבאי בית הכנסת לקבל רישיון.

כוחות רבים של משטרה ויס"מ הגיעו למקום בכדי לשמור על הסדר, כאשר לעומתם התייצבו כמה עשרות ממתפללי בית הכנסת שניסו לעצור את ההרס. ארבעה עוכבו לחקירה על ידי המשטרה.

הקרקע עליה הונח הקראוון מיועדת לבית ספר, ובמקום אמור להיבנות תלמוד תורה 'תורת העמק', הממוקם כיום בקראוונים.

יש לציין כי העירייה הצליחה לגייס כ-20 מיליון שקלים לצורך בניית הת"ת, המיועד ל-1000 ילדים מתושבי השכונה – והקבלן אף החל לבצע את העבודות בשטח.

גורמים בכירים בעיריית ירושלים אומרים, כי המבנה הוקם בצורה בלתי חוקית, ועל שטח שמיועד לבתי ספר. חברי מועצת העיר ניהלו עם הגבאים מו"מ, והציעו להם חלופות אחרות – אך אלה סירבו בעקשנות לכל הצעה.

"מדובר במבנה לא חוקי, שהוקם ללא היתר בניה, על שטח עירוני –ציבורי" אומרים בלשכת ראש העיר. "המבנה מנע בניית שני בתי ספר לטובת מאות רבות מילדי השכונה אשר סובלים ממחסור במבני חינוך. על אף הזדמנויות רבות לפינוי עצמי, לרבות פתרון חלופי שהציעה העירייה, המבנה לא פונה עצמאית ולכן העירייה מימשה את צו בית המשפט, כדי לאפשר את המשך העבודות לבניית בתי הספר במקום. הפינוי התבצע בשיתוף נציגי הציבור וראשי הקהילה בשכונה".

יו"ר סיעת ש"ס בירושלים, נתי לסרי, אמר לאתר החדשות 'כיכר השבת' בתגובה כי "הזעזוע מהתמונות הקשות מדבר בעד עצמו אבל העובדות הברורות הן שבחודשים האחרונים לא עבר יום שלא שוחחתי איתם אישית למרות שמדובר בהליך משפטי שנמשך כ-4 שנים, וקיימנו דיונים אינטנסיביים, אך לצערנו זו הדוגמה ההפוכה לדו שיח שנהגו באחריות הגבאים בגבעת המבתר והיום נמצאים בהליך הקצאה".

חבר המועצה מיכאל מלכיאלי (ש"ס), ממתפללי בית הכנסת, שפעל רבות בחודשים האחרונים על מנת להכשיר את בית הכנסת, אמר "צר לי מאוד על הריסת בית הכנסת, והמראות קשים לצפיה. אנחנו בש"ס מתחייבים לעשות הכל בכדי לעזור לקהילה החשובה הזו, למצוא הקצאה לצורך בניית בית של קבע".  אלא שהמתפללים מפנים את זעמם גם כלפיו. לטענת המתפללים, הם פנו בשנים האחרונות לכל נציגי המועצה החרדים, ובראשם לנציג ש"ס מיכאל מלכיאלי, שאף מתפלל במקום, והבטיח לעזור להם. אך, לדבריהם, ש"ס עדיין ישנה את שנת החורף, ולא פעלה מספיק בנושא.

מפגינים מול ביתו של יו"ר ש"ס אריה דרעי
בעקבות האשמות כנגד סיעת ש"ס העירונית, מספר ממתפללי בית-הכנסת יצאו להפגין הבוקר בסמוך לביתו של יו"ר ש"ס, ח"כ אריה דרעי בשכונת הר נוף, זאת "במטרה להעיר את ש"ס לפעולה", כלשונם. כעבור מספר דקות עזבו את המקום.

נציגי התושבים טוענים עוד, כי כל רבני השכונה, למעט אחד, התנגדו בתוקף לפינוי. עוד אומרים התושבים, כי הגבאים היו מוכנים לשנות את מבנה בית הכנסת בכדי שישתלב בתכנית לבניית התלמוד תורה, אך "נראה שמישהו חיפש את הבית כנסת בכל מחיר".

חבר המועצה אריה קינג (ירושלים מאוחדת), טוען כי עיריית ירושלים מפעילה אכיפה בררנית, המופנית רק כלפי יהודים ובתי כנסת, דבר שאינו חוקי ואינו מוסרי.

מעיריית ירושלים נמסר, כי הרס הקראוון בוצע על דעת רוב רבני השכונה. בעירייה מדגישים כי גם חברי המועצה החרדים תמכו בהריסה. לדבריהם, הסיבה להריסה היא הקמת בית ספר חרדי שעתיד לקום בשטח שבית הכנסת ממוקם על חלק ממנו.

קלרמן מיוזמי ההריסה, גפני תוקף


ח"כ גפני תקף את ברקת כשהוא רומז לגורמים חרדים וקהילות חרדיות שתמכו בו: "כל מי שתמך בניר ברקת נושא באחריות ישירה לפגיעה במקומות תפילה ומוסדות חינוך חרדיים".

"מדובר בנושאים החשובים ביותר שיש לציבור החרדי שבאזורים רבים בירושלים סובל ממצוקה קשה של מחסור בבתי כנסת ומוסדות דת והעירייה בוחרת להרוס ולפגוע באותם בתי כנסת במקום לסייע לתושבים", אמר גפני.

אך סגן ראש העיר מטעם דגל התורה, ומחזיק תיק מבני דת, ישראל קלרמן, הסביר הבוקר בכלי התקשורת מדוע הריסת בית הכנסת כן נכונה: "לפני כ-15 שנה נבנה בית הכנסת על צלע הר בשכונת נווה יעקב, בעת בנית בית הכנסת נאמר להם מפורשות שהנחת הקראוון היא זמנית עקב יעוד והקצאת הקרקע לבית ספר לטובת התושבים החרדים בשכונה. בכל מקרה החליטו הגבאים להניח את בית כנסת באופן לא חוקי, ולזמן בלתי מוגבל".

"מיד עם הנחת הקראוון לפני כ-15 שנה, יצא על ידי העירייה צו הריסה מיידי לבניית בית הכנסת. אני יחד עם שאר חברי המועצה פעלנו ללא לאות לעיכוב צו ההריסה ומידי מספר חודשים הגשנו בקשות לעיכוב הצו דבר אשר נמשך כ-15 שנה. לפני כ-9 חודשים משרד החינוך חתם על צו תחילת עבודה עבור בניית 22 כיתות במגרש זה לטובת בניית בית ספר הנצרך באופן מיוחד לשכונה, שבה אין בית ספר אחד במבנה קבע אלא פזורים בקרוונים ברחבי השכונה".

"משרד החינוך הודיע שבמידה ולא יתחילו העבודות באופן מיידי, תקציב הבניה בסך 22 מיליון ₪ יאבד. מיד עם קבלת הצו ובמשך תשעה חודשים מאז חתימת תחילת העבודה אנחנו קיימנו עשרות ישיבות ביחד עם כלל הסגנים מנכ"ל העיריה וראש העיר, ובו סוכם על מתווה לקבל הקצאה בצמוד לבתי הספר שיבנו וכמו"כ במרחק 400 מטר קבלת מגרש לתקופה הזמנית.

"רוב המתפללים והגבאים קיבלו את המתווה אשר סוכם עם הנהלת העיר ופינו את בית הכנסת, מלבד קומץ מתפללים שהחליט לא לפנות את בית הכנסת והחליט הבוקר להפריע לפינוי בהסכמה, כעת אנו פועלים לתחילת מיידית של הבניה לבית הספר שלצידו בית הכנסת קבוע ומפואר ובמגביל להנחת קראוון במקום החילופי לתקופת המעבר".

יצויין שקלרמן היה אחד מהעסקנים שאכן פעלו ללא לאות על מנת שיפונה בית הכנסת, ובעקבות כך איומים אף שוגרו לעברו, עובדה שגרמה לקצין העירייה להצמיד אליו אבטחה עד יעבור זעם.

קלרמן אף הואשם על ידי המתפללים שהוא פועל לטובת התלמוד תורה על חשבון בית הכנסת, בעקבות קירבה משפחתית בינו ובין אנשי התלמוד תורה.

מכתב הראשל"צ הגר"י יוסף

 הראשל"צ הגר"י יוסף תומך במתפללים


במכתב ששלח הראשון לציון הגר"י יוסף לסגן ראש העיר מטעם ש"ס, צביקה כהן, פותח הראשל"צ: "פנו אלי נציגי הקהילה החשובה והמפוארה אברכים ספרדים המונים כמאה ושלושים משפחות, בענין בית הכנסת ובית מדרש היכל ניסים בשכונת נוה יעקב... ולאחרונה נשלח אליהם צו פינוי מהמקום על ידי העירייה בטענות שונות ומשונות".

"איסור חמור הוא זה לפנות ולהחריב בית מקדש מעט זה, ומוטלת חובה קדושה לעשות הכל על מנת לקיים מקום זה. אשר על כן", פונה הראשל"צ ומבקש מסגן ראש העיר: "לפעול בענין ולטפל ככל הצורך".





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה