יום שישי, 4 באפריל 2014

מי מאיים על מפרסמים? כך נפל 'גלובס' בבדיות של 'יתד נאמן'

ישראל קליין


אמש בעיתון 'גלובס' הועלתה כתבה על איומים כביכול מטעם אנשים המזדהים כקוראי עיתון 'הפלס' על חברות שאינם מפרסמות בעיתון אותו הם קוראים, תחת הכותרת "כך מאיימים קיצונים חרדים על בכירי המשק" מתאר כתב התקשורת לי-אור אברבך את ההטרדות כביכול של בכירים במשק על ידי אנשים המזוהים עם עיתון 'הפלס' בדרישתם שאותם חברות יפרסמו אצלם.

כתבה ממומנת ? הכתבה בעיתון 'גלובס'
זו כבר כתבה שלישית בסדרת כתבות בתקשורת הכללית כנגד עיתון 'הפלס' שמתפרסמות בתקופה האחרונה, החל בטור שנאה שפורסם לפני כחודשיים על ידי העיתונאי בן כספית בעיתון 'סופהשבוע' שם קרא למפרסמים שלא לממן את העיתון שפועל כנגד המדינה; "כל מה שאנחנו צריכים לדאוג לו כרגע, זה לא לממן את הטרור שמנסים להטיל על החרדים ועל המדינה כולה אותם פלגים קיצוניים שלא מהססים לירוק לבאר שהם שותים ממנה, או לעקוץ את היד שמאכילה אותם. תנובה, שטראוס, אוסם, יוניליוור, קוקה קולה וכל האחרים: אין לכם מה לחפש ב"הפלס". כל שקל שתשקיעו במודעה שם, ילך להצתת ניידת משטרה באשדוד, או למימון הפגנה בירושלים. ובמילים אחרות: אל תפחדו מהם". כך מסיים בן כספית טור נוסף הזוי, עם השמצות זולות המתאימות יותר לסגנון כתיבה של אתר "חדשות" חרדי.

כתבה ממומנת (?) נוספת בסדרת הכתבות התפרסמה במגזין השיווק ICE, אתר נידח יחסית, שכשכתבה אינטרסנטית עם נתונים מעוותים עולים בה, עדיין ניתן לקבל את זה בהבנה.

ההפתעה הגדולה בסדרה הגיעה אתמול, כאשר העיתון הכלכלי 'גלובס', עיתון הנחשב לאמין ומקצועי נפל והולך שולל בכתבה אינטרסנטית שיש בה עיוות קריטי של הנתונים. ובכן אם חשבנו ש'גלובס' זה עיתון המכבד את עצמו, מסתבר שגם ב'גלובס'  ניתן לרכוש כתבות, גם עם נתונים הזויים ומופרכים. לימוד הזכות היחידי האפשרי על כותב הכתבה, הוא שרוכשי הכתבה הם אלו שאף כתבו אותה, כך גם נראה מקריאת הדברים בהם הטרמינולוגיה החרדית זועקת מכל שורה וניכר שחרדי אף כתב וערך אותה.

לא נתיחס לנתון המגוחך של תיאור ההשתלטות האלימה של אנשי הרב שטיינמן על יתד נאמן כ"הדחה של מי שלא קיבל מרות", או התיאור ההזוי על ירושת הרב שטיינמן, כמו גם הטענה כי אנשי 'הפלס' מתנגדים לכל קשר למדינה ומוסדותיה, אלו כבר נושאים פנים חרדיים וניתן להבין בנקל שמישהו הטעה בהם את כתב האתר.

חיים אפשטיין, סגר"ע ירושלים מטעם סייעת 'בני תורה'
בחרנו להתיחס לנתון המגוחך שהובא בכתבה על מספרם של קוראי 'הפלס', שעל פי הערכת הכתב הם לא מונים יותר מ-2% מהציבור החרדי, באם כתב האתר היה משקיע דקה בנתונים אותם הוא מעלה ועושה בדיקה פשוטה, הוא היה מגלה שבבחירות האחרונות למועצות המקומיות בהם התמודדה לראשונה תנועת 'בני תורה' המזוהה עם עיתון 'הפלס' בשלושת הערים החרדיות הגדולות, זכתה התנועה בהרבה יותר משני אחוז. לדוגמא, בעיר ירושלים בהם התמודדה, קיבלה התנועה מנדט אחד מול 8 מנדטים אותם קיבלה המפלגה השניה יהדות התורה -- ג', שזה יותר מ - 10 אחוז. ואם נחשב את זה יחסית מול אנשי 'יתד נאמן' המיוצגים ע"י מפלגת 'דגל התורה' שלה בסה"כ שלושה נציגים מתוך השמונה של יהדות התורה - ג' נגלה יחס של 25 אחוז מהציבור הליטאי ששייכים לאנשי 'הפלס' מול 75 אחוז שבחרו להצביע לתנועה הותיקה.

זו מלבד טענותיהם של אנשי 'בני תורה' שלולא מאבק האיתנים, מלחמת החורמה, הקללות והחרמות שהוצאו נגדם, המפלגה היתה גורפת הרבה יותר מנדט אחד.

נתוני TGI


עשר אחוז ממוצע שבועי, נתוני TGI

גרף הירידה הדרסטית בחשיפה ל'יתד נאמן'
בנוסף לנתון זה, בבדיקה קלה של הכתב הוא היה מגלה כי סקר TGI היוקרתי שפורסם לפני כחודש העניק לעיתון הפלס נתוני חשיפה של 10 אחוז בממוצע השבועי, כשבכך הוא משתווה לעיתון 'המבשר'. ואילו בסופ"ש נחשב 'הפלס' ליומון החרדי הנקרא ביותר עם כ-17 אחוזי חשיפה. אלא שהנתון היותר משמעותי נוגע ליתד נאמן, שלזכותו נזקף נתון מדהים של ירידת כ-40 אחוז מקוראי העיתון בתוך שנה וחצי, כזכור אותה הדחה אלימה ב'יתד נאמן' נעשתה לפני קרוב לשנתיים, ומתוצאות הסקר שלראשונה סקר את עיתון 'הפלס' עולה שקרוב למחצית מהציבור הליטאי נטש את העיתון הותיק יתד נאמן בעקבות המחלוקת, וזאת על אף שעיתון זה מחולק כחינמון בימי שלישי.

הירידה הדרסטית בחשיפה ל'יתד נאמן' על פי TGI

נתון נוסף המצביע על קשיים ב'יתד נאמן' ניתן לראות בירידה הדרסטית של מספר עמודי הפרסום, כפי שמופיע בסקרים של יפעת בקרת פרסום שסוקרים את מספר עמודי הפרסום מידי שבוע בעיתונות החרדית, כאשר בעבר 'יתד נאמן' כיכב מידי שבוע בראש רשימת המפרסמים ואילו מאז המהפיכה ברוב השבועות יתד נאמן מדשדש בין מקום באמצע המצעד לתחתית המצעד וזאת על אף החינמון שלו שמחולק בכל הערים החרדיות.

הירידה הדרסטית בפרסומות נובעת בין היתר בעקבות בריחת מפרסמים רבים הנמנעים מלפרסם ב'יתד נאמן', זאת לצד מפרסמים גדולים שצימצמו את כמויות הפרסום למינימום ההכרחי וזאת על מנת שלא להכניס ראשם למחלוקת ולפגוע בציבור שלם וענק, דבר שעלול להרחיק לקוחות ולגרום לפגיעה כלכלית באותם מפרסמים.

נתון זה משתקף בירידה הדרסטית במחירי עמודי הפרסום, כפי שנחשף בהצעות המחיר שהודלפו מלקוחות 'יתד נאמן' שמהם עולה כי מחיר הפרסום בעיתון צנח לפחות מחצי המחיר, כאשר בעוד שלפני המהפיכה מחיר עמוד פרסום בעיתון עלה כ-13 אלף ש"ח, כיום ההצעה הרשמית הראשונית מדברת על בין 4,000 ל-5500 ש"ח בעיתון החינמי המחולק ביום ג', כאשר המחיר הסופי הנסגר בסופו של דבר נמוך משמעותית מהמחיר הראשוני, וזאת בנוסף לתלות המוחלטת של העיתון במשרדי הפרסום שמתחזקים עבורם את החרם על העיתון המתחרה 'הפלס'.



הצעת מחיר מסוף שנת 2013 לפרסום בעיתון החינמי של 'יתד נאמן'

מאי 2013, מסמך של תוצאות אפקטיביות מגלה על 4,400 ש"ח לעמוד פרסום בחינמון של 'יתד נאמן'

יצויין כי מאז המהפך בעיתון, סובל 'יתד נאמן' מירידה קשה ומתמשכת בהכנסות הן מירידה בהכנסות מפרסום והן מנטישה המונית של מנויים, תצהיר שהגיש מנכ"ל העיתון זליג אורלנסקי לבית המשפט מגלה שהעיתון לא מצליח להחזיק את עצמו כלכלית, ורק הזרמת מיליוני שקלים מהמיליונר האמריקאי שמעון גליק הם אלו שמצליחים להחזיק את העיתון.

הזרמת מיליונים של המיליונר שמעון גליק מצילה את העיתון מקריסה (תצהיר של מנכ"ל העיתון)

לאור הנתונים שנחשפו על מחירי הפרסום הנמוכים וסקר TGI שהתפרסם לפני חודש על ירידה של יותר מ-40 אחוז בחשיפה לעיתון, מסתבר שהמשבר הכלכלי בעיתון מחריף והולך, עובדה המסבירה את הלחץ בעיתון, וכפי שמשתקף מסדרת הכתבות האחרונה.

דווקא בשבוע האחרון עם התגברות הדיווחים על חברות שהפסיקו את קמפיין הפרסום בעקבות אי רצונם להתערב במחלוקת הליטאית ולפגוע בציבור לקוחות גדול, הדפיס יתד נאמן עיתון בן למעלה מ-70 עמודים, אלא שמעלעול קל עולה שמדובר בהצגה לחברות המפרסמות, כשחלק הארי מתוך המודעות הם מודעות פרסום של העיתון עצמו על יריד אותו הוא עורך, פרסום של יבואני מוצרי חשמל - המציגים ביריד, באופן חינמי. כמו גם עסקים אלמוניים שזכו לעמודי פרסום במחירים מגוחכים.

פעולות הטרור של אנשי 'יתד נאמן'


בהתיחסות הכתב ל'אלימות' המופעלת כביכול כנגד מפרסמים, מגחכים גורמים המזוהים עם עיתון 'הפלס' על כך שאותו כתב לא טרח להתיחס לרגע לטרור ממומן ומאורגן המופעל כשנתיים מלאות נגד 'הפלס', האלימות של אנשי 'יתד נאמן' שלא בחלו בשום סוג של טרור כנגד העיתון המתחרה, ברשת פורסמו אין ספור תיעודים למקרי האלימות המילולית והפיזית שהופנתה כלפי אנשי 'הפלס' והגיעה עד לתקיפה אלימה כנגד עורך העיתון, שהובילה בסופו של דבר להרשעה של אחד מתלמידי הרב שטיינמן, ואילו הפעילות המתוארת של אנשי 'הפלס' הינה חוקית ומהווה מחאה צרכנית קלאסית.

עורך 'הפלס' נתי גרוסמן לאחר תקיפתו בידי תלמידי הרב שטיינמן (צילום: כיכר השבת)

כמה ימים אחרי התקיפה, מעצרו של התוקף באישון ליל מחדרו בישיבה על ידי המשטרה

רכב של מחלק עיתון 'הפלס' לאחר ששמשותיו נופצו על ידי תלמידי הרב שטיינמן



אותם גורמים הוסיפו והתיחסו לתגובת 'יתד נאמן' שהובאה בכתבה על כך שהתופעה ראויה להיחקר על ידי גורמי אכיפת החוק, שאדרבה הם היו שמחים לו אנשי 'יתד נאמן' היו פונים למשטרה והעניין היה נפתח, עשרות תלונות של מפרסמים על הטרדות, איומים ופגיעה פיזית של מפרסמים ב'הפלס' כנגד אנשי 'יתד נאמן' לא זכו להתיחסות מספקת מצידה של המשטרה. אולי דווקא פניית העיתון 'יתד נאמן' ופתיחת אותה תיבה תעשה סוף לעניין. לדבריהם בעיתון 'יתד נאמן' חוששים לפנות למשטרה ולכן הם פנו לרכישת כתבות משמיצות בעיתונות הכללית.

פנינו לעיתונים 'יתד נאמן' 'הפלס' ו'גלובס' על מנת לקבל את תגובתם, וכשתתקבל תגובתם נפרסמה כאן.


תגובות, הערות, הארות, 
או כל חומר חדש בעניין, ניתן לשלוח לכותב הידיעה, בכתובת מייל
klein.avrehim@gmail.com

4 תגובות:

  1. אחת ולתמיד המשטרה צריכה להיכנס לעובי הקורה, מדובר בארגון פשע לכל דבר.

    השבמחק
  2. יתד נאמן במצב קשה זה שקוף אבל למה נראה להם שכתבה מהסוג הזה בגלובס תושיע אותם?

    השבמחק
    תשובות
    1. הרבה מפרסמים הפסיקו לפרסם ביתד נאמן, ושם חושבים שדרך הכתבה בגלובס הם יצליחו לשכנע את המפרסמים שאנשי הפלס הם בסך הכל קבוצה שולית של שני אחוז מהציבור החרדי.

      מחק
  3. הכתב של גלובס התראיין בקול ברמה וניסה לענות למה שכתבתם פה, מסתבר שחשיפת הנתונים פוגעת באמינותו המקצועית האמת שהוא לא ממש שכנע
    יתד נאמן לא קנו כתבה הם קנו את הכתב, מעניין לכמה זמן

    השבמחק