יום שבת, 24 במאי 2014

מבצע "גלימה לבנה 2" יוצא לדרך: האפיפיור פרנציסקוס צפוי לנחות מחר בישראל

פרנציסקוס ה-1 לביקור בארץ, צפוי להיפגש עם ראש הממשלה נתניהו והנשיא שמעון פרס, יבקר בירושלים, בנצרת ובבית לחם • כעשרת אלפים שוטרים ואנשי ביטחון על הקרקע, יחד עם אמצעי איסוף ומודיעין ומזל"טים מן האוויר ידאגו לאבטחתו - כל הפרטים על אחד ממבצעי האבטחה המורכבים ביותר • בעקבות הביקור: פעילי ימין הורחקו מירושלים • הסדרי תנועה מיוחדים בירושלים לימי הביקור • בעיתונות החרדית פורסמה מודעה לשינויי תנועה בירושלים, הושמטה הסיבה לשינויים הללו • לא תתאפשר גישה לציונו של ר' שלמה מזוועיהל ביום היארצייט

האפיפיור פרנציסקוס (צילום:רויטרס)
מחר (א'), צפוי מנהיג העולם הקתולי האפיפיור פרנציסקוס להגיע לביקור היסטורי בישראל -מערכת הביטחון בכוננות שיא. מבצע האבטחה של האפיפיור זכה לשם "גלימה לבנה 2" וייקחו בו חלק כעשרת אלפים אנשי ביטחון הכוללים גורמי שב"כ, משטרה וצבא שיפעלו כדי למנוע כל ניסיון פגיעה בביקור הרגיש והחשוב הזה.

לביקור האפיפיור חשיבות עליונה לישראל כיוון שעיני כל העולם הנוצרי יהיו נשואות לארץ הקודש ומיליארדים ברחבי העולם יעקבו אחר האירוע. לכן מדובר באחד ממבצעי האבטחה הגדולים והרגישים ביותר. בימים האחרונים הושלמה במערכת הביטחון ההיערכות לביקור הייחודי. את המבצע המורכב תנהל משטרת ישראל ומאחורי הקלעים ידאגו גורמי שירות הביטחון הכללי לאבטחתו הקרובה של האפיפיור בשילוב של איסוף מידע מודיעיני.

עם הגעתו לארץ, צפוי פרנציסקוס להיפגש עם ראש הממשלה נתניהו והנשיא פרס. הוא יבקר בירושלים, בנצרת ובבית לחם. לביקור בכל אחת מהערים נתפרה "חליפת הגנה" שכוללת שוטרים על הקרקע, אמצעי איסוף ומודיעין ומזל"טים שיתצפתו מן האוויר. גם מטוסי חיל האוויר יופעלו לטובת ליווי השיירה ואבטחה מלמעלה של האתרים והמקומות שבהם יבקר האפיפיור. בבית לחם השלימו אנשי המינהל האזרחי את ההכנות הכוללות תיאום מול מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית.

פעילי ימין הורחקו מירושלים


ברקע הביקור הזה זוכרים היטב אירוע שהתרחש רק לאחרונה במרכז הארץ: במחנה 80 שבפרדסיה רוססו כתובות נאצה נגד פרנציסקוס. לכן במסגרת מערך האבטחה המורכב, שלו שותף גם גוף האבטחה של הוותיקן, יופעלו צוותים ייעודיים שיאתרו וימחקו כתובות - אם ירוססו כאלה - לפני שהאפיפיור יבקר במקומות ובאתרים מסוימים.

כתובת בגנות הנצרות על קיר כנסיית הדורמיציון בהר ציון (צילום: AFP)
בעקבות החשש מפעילות עוינת של גורמים קיצוניים, שני פעילי ימין קיצוני קיבלו צווים מנהליים המורים על הרחקתם מירושלים לתקופת הביקור, בצו של אלוף פיקוד העורף ואלוף פיקוד המרכז. דובר המשטרה מסר כי הצווים נמסרו "בעקבות מידע מודיעיני שהצטבר בידי השב"כ המעיד על כוונות של פעילי ימין קיצוני לשבש את ביקור האפיפיור המתוכנן לשבוע הבא ולנקוט בפעולות פרובוקטיביות ובלתי חוקיות על לעורר מתיחות בין דתית לקראת הביקור". 

"על מנת לסכל פעולות אלו הוצאו צווים מנהליים להרחקת פעילים קיצוניים לפרק זמן קצר של ארבעה ימים, כדי לאזן ככל שניתן בין סורקי הביטחון לבין הפגיעה בזכויות הפרט". 
  
עוה"ד איתמר בן גביר, המייצג את אחד הנערים, הלין כי ״זה חלק מההיסטריה של משטרת ישראל ושירות הביטחון הכללי. מנסים לסתום פיות של צעירים המבקשים למחות נגד הביקור. ישראל הופכת להיות מדינה לא דמוקרטית ומשתיקה מחאה״. 

ארגון "חננו" מסר כי "אנחנו במתקפת צווים חסרי תקדים" נגד תושב קרית ארבע ותושב נתניה, שניהם קטינים הלומדים בקבר דוד המלך. 

הארגון דיווח כי תושב נתניה קיבל צו הרחקה לארבעה ימים ומעצר בית. "קטין מקרית ארבע קיבל שני צווים: אחד מאלוף פיקוד העורף, המורה על הרחקה מירושלים עד למוצאי שבת, ושני מאלוף פיקוד מרכז המורה על מעצר בית מלא ממוצ"ש עד ראשון בחצות", נמסר. 

בנוסף, דווח כי אנשי שב"כ ומשטרה הגיעו לישיבות ובתים של לפחות שלושה קטינים נוספים וזימנו אותם לבירור, ככל הנראה במטרה לשלוח להם צווים דומים לאחר שלא אותרו‬‬. 

הסדרי תנועה מיוחדים


לקראת הביקור, משטרת ישראל מפרסמת את הפירוט המלא של הסדרי התנועה המיוחדים לימי הביקור, הכבישים שייחסמו וצירי הנסיעה החלופיים.

הסדרי התנועה בירושלים לימי הביקור
ביום ראשון, ה-25.5.14, קיימת היתכנות לחסימת כביש 1 לסירוגין, מנתב"ג לכיוון מזרח, עד ירושלים, החל מהשעה 16:00 ועד השעה 18:00. כלי רכב כבד, למעט אוטובוסים, לא יורשו לנסוע בכביש זה החל מהשעה 15:00 ועד השעה 18:00.

ביום שני, ה-26.5.14, קיימת היתכנות לחסימת כביש 1 לסירוגין, מירושלים לכיוון מערב עד נתב"ג, מהשעה 18:00 ועד 20:00. בשעות אלו לא תתאפשר תנועת כלי רכב כבד בכביש, למעט אוטובוסים.

אנו ממליצים לנהגי כלי רכב פרטיים לנסוע בדרכים חלופיות, כגון הכבישים 443 ו-395. כלי רכב כבד, למעט אוטובוסים, יופנו לכביש 443.

הסדרי תנועה וחניה בתוך ירושלים: החל ממוצאי שבת, ה-24.5, ועד לתום הביקור, ייפתח מרכז מידע שייתן מענה לפניות הציבור בטלפון: 1-700-553-100. בכל נושא אחר אנא פנו למוקד 100 או למוקד עיריית ירושלים 106.

תיאסר חניית כלי רכב ברחובות הבאים: חיים יסקי, אהרון קציר, שד' האוניברסיטה העברית, יצחק הנדיב, דרך העופל, מעלה השלום, חטיבת ירושלים, יצחק קריב, אגרון, עזה, הרצוג, זלמן שניאור, שמואל בייט, בצלאל בזק, הרצל מרח' שמואל בייט ועד יד ושם, המלך ג'ורג' מרח' סמולנסקין ועד קק"ל, ארלוזורוב, הנשיא, שלמה המלך, חטיבת הצנחנים, יפו מככר צה"ל ועד חטיבת ירושלים, רבעה אל עדוויה, מרטין בובר, א – טור, שמואל בן עדיה ודרך יריחו. כלי רכב שיחנו ברחובות אלו ייגררו לחניונים בגן הפעמון וגבעת התחמושת.

בנוסף ייסגרו לתנועה לסירוגין הרחובות הבאים: יום ראשון, ה-25.5: מנהרת הר הצופים, חיים יסקי, אהרון קציר, שדרות האוניברסיטה העברית, יצחק הנדיב, מרטין בובר, שמואל בן עדיה, דרך יריחו, דרך העופל, מעלה השלום, חטיבת ירושלים, יצחק קריב ושער יפו.

המודעה שפורסמה בעיתונות החרדית
יום שני, ה-26.5: מנהרת הר הצופים, חיים יסקי, אהרון קציר, שדרות האוניברסיטה העברית, יצחק הנדיב, מרטין בובר, רבעה אל עדוויה, שמואל בן עדיה, דרך יריחו, מעלה מוטה גור, דרך העופל, מעלה השלום, חטיבת ירושלים, יצחק קריב, חטיבת הצנחנים, אגרון, המלך ג'ורג', המלך שלמה, קרן היסוד, עזה, הרצוג, זלמן שניאור, שמואל בייט, בצלאל  בזק, רח' הזיכרון, רח' עין כרם, ארלוזורוב ושדרות הנשיא.

צירים חלופיים שיישארו פתוחים לתנועה: כביש בגין, שדרות גולדה מאיר, יגאל ידין, דרך חברון, חיים בר לב, שדרות אשכול, בר אילן, הנביאים, גולומב, הרצוג.

רחבת הכותל: ביום שני, ה-26.5.14, רחבת הכותל תהיה סגורה למבקרים עד לשעה 10:30. הסעות למתפללי הכותל יצאו מחניון קרתא, בין השעות 05:00-05:30, וחזרה מהכותל בין השעות 06:15-06:30. כניסה לתפילה בכותל במהלך שעות הביקור תתאפשר מרחוב השלשלת ורחוב הגיא.

הרכבת הקלה: תפעל כסדרה, למעט כאשר השיירה תנוע בסמוך לציר המסילה או תחצה אותו. תחבורה ציבורית: צפויים שיבושים בקווי התחבורה הציבורית בכל רחבי העיר. לפרטים: *8787.

מודעות בדבר הסדרי התנועה פורסמו בעיתונות, יצויין שבכלל העיתונות החרדית פורסמה מודעה על הסדרי התנועה, בלא שצויינה סיבת השינויים. ביקורו של האפיפיור הושמט אפי' מהמודעה.

ההילולא של ר' שלמה מזוועיהל


כחלק מסידורי האבטחה המלווים את ביקור האפיפיור בירושלים, לא יאפשרו גורמי הביטחון את העליה ההמונית השנתית לציונו של רבי שלמה מזוועהיל, הסמוך למתחם בו יתארח ראש הכנסיה הקתולית.  הבשורה היכתה בתדהמה את חסידי זוויעהל העולים מדי שנה ביום ההילולא החל בכ"ד אייר, לציון.

חבר הכנסת מאיר פרוש פנה במכתב לשר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ וביקש לשנות את ההחלטה: "לצערי, נודע לי כי ביום ההילולא שיחול השנה ביום שני ה-26 במאי, ייסגר כל אזור הר הזיתים ע"י המשטרה, בעקבות ביקורו של האפיפיור בארץ.

"מיותר לציין מה משמעות הדבר עבור אלפי יהודים המצפים כל השנה לעלות להר הזיתים בדיוק ביום זה יחד עם נכדו ממשיך דרכו האדמו"ר מזויעהל, להתפלל ולזכות לישועה".

פרוש מציין במכתב: "אבקש, כי תפעיל את סמכותך לאשר את כניסת המתפללים למתחם ההר, לאחוזת קברו של רבי שלומקה מזוועהיל, עליה המונית אשר מתקיימת מידי שנה בתיאום עם המשטרה, חברת אגד ושאר הגורמים הרלוונטיים".

מכתבו של מאיר פרוש לשר לבטחון פנים

סדרי הביקור


פרס עם פרנציסקוס בביקורו בותיקן
ההכנות לקראת הביקור בעיצומן גם במשרד החוץ ובבית הנשיא. הנשיא שמעון פרס יערוך לכבוד האפיפיור קבלת פנים ממלכתית, ובמהלכה ייטע האחרון עץ זית בגינת השלום. שני המנהיגים יובילו תפילה משותפת בהשתתפות מאות בני נוער יהודים, נוצרים ומוסלמים, ולאחר מכן יקיימו פגישת עבודה מדינית בארבע עיניים. פרס הזמין את האפיפיור לבקר בישראל לפני כשנה, כאשר הגיע לביקור ממלכתי בוותיקן. גורמים שונים אמרו כי לפרנציסקוס היה חשוב לבוא לארץ לפני שפרס מסיים את כהונתו.

במהלך ביקורו ייפגש האפיפיור גם עם הרבנים הראשיים. הוא צפוי לבקר ביד ושם, בהר הרצל ובכותל המערבי. הוא צפוי להכריז על תמיכה בהקמתו של מרכז בין-דתי בבירה, שייקרא CENTER OF HOPE, ויהיה הראשון מסוגו בעולם. מטרתו תהיה לייצר שיתופי פעולה בין מאמיני הדתות השונות ולקיים פעילויות חינוכיות ותרבותיות לקהל הרחב. לפרנציסקוס תתלווה משלחת של מנהיגים דתיים מ-31 מדינות בעולם, כולל הפטריארך של העדה המארונית בלבנון, שבואו לישראל עורר סערה רבתי בארצו.



סדרי ביקורו של פרנציסקוס

איש השנה של המגזין "טיים"


פרנציסקוס (חורחה מריו ברגוליו), יליד בואנוס איירס שבארגנטינה בן 78, הוא האפיפיור ה-266 ונחשב לאחד הפופולריים ביותר, כשאפילו המגזין היוקרתי "טיים" בחר בו לאיש השנה 2013. הוא אהוד במיוחד בשל הגישה המתונה שבה הוא מוביל את הכנסייה הקתולית מאז שמונה לתפקיד הבכיר בעולם הקתולי. "הוא הפך להיות קול המצפון", קבעה עורכת העיתון ננסי גיבס.

בחודש מרס 2013 נבחר ברגוליו לעמוד בראש הוותיקן לאחר שקודמו בתפקיד, בנדיקטוס ה-16, פרש במפתיע. הוא שינה את שמו לפרנציסקוס והפך לאפיפיור הראשון בהיסטוריה שאינו אירופי. הוא נולד ב-17 בדצמבר 1936 לעובד רכבת ממוצא איטלקי ויש לו ארבעה אחים. ברגוליו הוא חבר בקהילה "הישועית" - שמאמיניה אינם נוהגים להחזיק בתפקידים בכנסייה. כמו כן, הוא בעל תואר בפילוסופיה. מאז היבחרו הוא נודע בסגנון הליברלי שלו, ובדעותיו ה"קלות לעיכול".

על פי דיווחים שונים אודות שגרת יומו של האפיפיור היא ססגונית ומפתיעה. הוא נוהג להתחפש בלילות לנזיר פשוט, לחמוק מקריית הוותיקן בעודו מחופש - ולצאת להסתובב ברחובות העיר רומא במטרה לאתר חסרי בית ועניים ולנסות לסייע להם.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה