יום שלישי, 20 במאי 2014

ר' ניסן קפלן: חוזר בי מדברי בשם הגראי"ל שטיינמן על הממשלה

"אני לחלוטין נגד דברים כאלו, הם מגעילים. אני מתחרט על מה שאמרתי", אומר הרב קפלן לג'רוזלם פוסט, ומוסיף כי לא פגש את הגראי"ל יותר מחצי שנה, וכי גם השיחה עם ילדו לא התרחשה כפי שתיאר

הרב ניסן קפלן
בעקבות הסערה התקשורתית שנוצרה לאחר דבריו בשם מרן הגראי"ל שטיינמן, לפיהן חברי ממשלת ישראל הם המן ועמלק של ימינו ויש להרגם בסכינים, שפורסמו כאן ביום חמישי האחרון, אומר הרב ניסן קפלן בשיחה עם הג'רוזלם פוסט כי הוא חוזר בו מהשוואת הממשלה לעמלק, כמו גם מהאמירה כי יש להרוג את חבריה, וכי לא התכוון לכך.

הרב קפלן, מחשובי מגידי השיעורים בישיבת מיר בירושלים, הנחשב לאושיה תורנית נכבדת ביהדות ארה"ב ובקהילה האמריקאית בארץ, אמר את הדברים בשיעור שמסר בשפה האנגלית לאחרונה.

ההקלטה

ואלו היו דבריו אז (בתרגום לעברית): "בשבת שוחחתי עם ילדיי, ואמרתי שהרב שטיינמן אמר שלמעשה יש לנו כיום המן ועמלק- כל הממשלה הזו- ובאמת הדרך היא לקחת סכינים ולהרוג אותם, בדיוק כמו אצל היוונים. זה מה שהרב שטיינמן אמר. צריך לקחת חרב ולהרוג אותם."

"אז למה אנחנו לא עושים זאת? בגלל, הוא אמר, אני לא יודע עדיין מי הוא הגנרל שיכול לנהל את המלחמה. אבל אם הייתי יודע מיהו הגנרל, היינו יוצאים החוצה עם סכינים. זה מה שהרב שטיינמן אמר, זה מלחמה להעביר על הדת."

"הסברתי את זה לילדיי, והם אמרו לי נו, אולי אתה תהיה הגנרל (הקהל צוחק). ואז, באמצע הסעודה, ילדי בן ה-6 אומר לי: אבא, אין לנו חרבות בבית. אמרתי לו לא כתוב דווקא חרב, אולי גם פטיש טוב. הייתי מאוד מרוצה, נתתי לו נשיקה."

"אז, יום אחד אני נכנס למונית, ואני מספר את הסיפור לנהג המונית. אתם יודעים, אני כל כך גאה בבני שחיפש את החרב להרוג את כל שרי הממשלה הללו. הוא אמר לי אתה נשמע כמו הערבים, הם גם מלמדים את הילדים ג'יהאד, להרוג את עצמם. מה מבדיל בינך לערבים?...."

החרטה

כעת טוען הרב קפלן כי לא התכוון לדבריו אלו, וכי לא נפגש עם הגראי"ל שטיינמן במשך למעלה מחצי שנה- ברמז לכך שלא שמע ממנו את הדברים, על אף שבשיעור המדובר הוא נשמע משוכנע למדי כי הרב שטיינמן אמר זאת. הוא טוען כי גם השיחה עם ילדו שהזכיר מעולם לא התרחשה כפי שתיאר.

"אני לחלוטין נגד דברים כאלו, הם מגעילים. אני מתחרט על מה שאמרתי, ואני מצטער צער עמוק על השימוש בדוגמאות כאלו. אני גם מצטער על הפגיעה ברגשות של אנשים, ומקווה שהם יוכלו לסלוח לי", אמר הרב קפלן לג'רוזלם פוסט.

בתשובה לשאלת הכתב כיצד ייתכן שאמר דברים חריפים כל כך אם אינו מאמין בהם, טען הרב קפלן: "קשה לי לענות על כך, אני באמת לא יודע", ורמז כי נסחף בהתלוצצות עם תלמידיו.

יש הרואים בדבריו אלו של מגיד השיעור המיראי המפורסם ניסיון למזער את הרושם החריף והלוחמני נגד המדינה שעלה מתוך דבריו על מרן הרב שטיינמן, אולי בהוראה מהבית בחזו"א 5 בבני ברק. מוקדם יותר אמר "דובר הבית" בני רבינוביץ' בשיחה עם אתר NRG כי מרן מעולם לא אמר את הדברים שיוחסו לו על ידי הרב קפלן.

בג'רוזלם פוסט ציטטו גם מייל ששלח הרב ניסן קפלן לידידו, ששאל על הדברים מעוררי הסערה. "אני מודה שעשיתי טעות עם המילים בהם השתמשתי. המסר שעלה מהם הוא לא כזה שאני אי פעם אנסה להעביר, והוא בוודאי לא כזה שעולה מהתורה", כתב הרב קפלן בהודעת הדוא"ל.

"בשלושה שיעורים שמסרתי ב-24 השעות האחרונות חזרתי והבהרתי פעמים רבות כי המסר שהעברתי קודם לכן לא משקף את מה שאני מאמין בו, ואני מצטער מעומק הלב על הכאב והסבל שגרמתי לרבים כל כך. אני מאמין בגינוי של השימוש באלימות כדי להשיג משהו, ולא הייתי רוצה שהיא תקרה לאף אחד", הוסיף.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה