יום שישי, 23 במאי 2014

הכירו את ישיבת "חדוות התורה"; ישיבה תיכונית חרדית בירושלים, ומי בצוות הישיבה ?

יהודה לבנטל


על ישיבת 'חדוות התורה' בירושלים שמעתם? אני מאמין שאף לא אחד מתוך המעיינים כאן בבלוג זכה לשמוע על הישיבה 'המכובדת' הזאת. אנחנו כאן בשביל להכיר לכם את הישיבה הזאת.

מסעדת ואקירו שהלכה לעולמה
במעלה רח' הנביאים, במבנה ירושלמי עתיק שכנה לה עד לפני שנה מסעדת ואקירו - הכשרה למהדרין (לא ידעתם שהיא נסגרה, זה הזמן להצטער), מבקרי המסעדות הכתירו אותה לא פעם כמסעדה הטובה ביותר שאכלו בה. הגענו לשם בשבוע האחרון וגילינו שער סגור, השלט של המסעדה הוסר ובמקום זה נתלה שלט חדש המבשר על קיומה של ישיבה במתחם, ישיבת "חדוות התורה".

מטבענו כאנשים סקרנים, לחצנו בפעמון על מנת לתהות על קנקנה של הישיבה שבשמה לא נתקלנו עד עתה, מצלצלים פעם פעמיים ואל השער ניגש אדם בעל חזות חרדית, בחשדנות משהו הוא פותח לנו את השער, בהמשך נגלה שקוראים לו אהרן ברנדווין - המקים, המנהל והרשם של הישיבה. סירובו של הנ"ל לתת לנו להיכנס פנימה עוררה בנו עוד יותר את יצר הסקרנות על מהותה של הישיבה, לא זוכר מתי בפעם האחרונה מנעו ממני להיכנס לישיבה בשעת צהריים של יום אביבי.

הפרטים המלאים:


לא נכנענו ובדרך לא דרך בדקנו בשבילנו (ובשבילכם) את כל הפרטים על הישיבה המדוברת, הישיבה פונה אל הילד החרדי שמסיים כיתה ח' בתלמוד תורה, ומציעה לו אלטרנטיבה לישיבה השחורה שמכריחה אותו ללמוד כל היום אך ורק תורה, מה רע בלימודי חול ככה באמצע היום ? נסכם בשתי מילים "ישיבה תיכונית".

הישיבה נמצאת במסגרת רשת אמי"ת - ארגון מתנדבות למען ישראל ותורה, רשת חינוך ציונית-דתית המפעילה בתי ספר יסודיים, תיכונים, אולפנות וישיבות תיכוניות רבות בישראל.

הנקודה המרתקת, שאם תפתחו את האתר של רשת אמי"ת, או את הערך בויקיפדיה על אותה הרשת לא תגלו כל קשר בין הישיבה לרשת, נראה שמישהו חשש מכך שיקשרו בין השניים. לעומת זאת בחוברות אותם שולחת הרשת בדיוור ישיר, לא חששו לחבר בין הישיבה לרשת.

בחוברות שנשלחו בדיוור ישיר

מצעה של הרשת


מהי רשת אמי"ת ? לקחנו כמה קטעים נבחרים ממצעה של אותה רשת, מרכזיותה של מדינת ישראל בחיי העם היהודי וכ"ראשית צמיחת גאולתנו", שילוב חדש עם ישן: בין מודרנה לאורתודוקסיה.

  • ה"אני מאמין" של רשת אמי"ת                         
    השקפת עולמה של רשת אמי"ת כרשת ציונית דתית מושתתת על השקפת העולם היהודית בנושאים רבים ומגוונים.עיקריה נוגעים לשלושה תחומי אמונה מרכזיים:
    - דמות האדם ותפקידו בעולם לחצו למעבר לתחום  מרכזיותה של מדינת ישראל בחיי העם היהודי וכ"ראשית צמיחת גאולתנו" לחצו למעבר לתחום  שילוב חדש עם ישן: בין מודרנה לאורתודוקסיה - לחצו למעבר לתחום  

כמה קטעים נבחרים מתוך ה"אני מאמין" הלזה, מתיחסים לחינוך אותו מקבלים תלמידי הרשת אודות החשיבות להתגייס לצה"ל, מקומה של האשה בהנהגה, הן בשותפות בבתי דינים וכו'

נכין את הבוגרים והבוגרות, כל אחד על פי דרכו ויכולתו, להשתלבות בצבא, בשירות הלאומי, בישיבות ומכינות, באקדמיה, וכן כבעלי מקצועות עם תעודות משמעותיות בשוק העבודה. 

* אנו רואים בחיוב תהליכים של קידום זכויות הנשים ופתיחת אפשרויות מגוונות להתפתחותן האישית והציבורית הן בחברה הכללית והן בחברה הדתית. אנו מוצאים לכך שורשים קדומים בתורת ישראל ובהלכה היהודית. 

* הרשת רואה חשיבות רבה בהכוונת בוגרותיה להשתלבות בכל תחומי החיים והעשייה במדינה, ובעיקר בהעצמתן לקראת שילובן בהנהגה.

אלו רק כמה קטעים בודדים מתוך המצע המכובד של הרשת. מכובד מאוד, אבל אם היה מיועד לבחור הדת"ל, לא כשזה מיועד לבחור החרדי. נציין שוב שהישיבה והצוות פונות לבחור החרדי, לא לחברה הדתלי"ת.

סדרי וצוות הישיבה


בנין הישיבה ברח' הנביאים 54 ירושלים
סדרי הישיבה די חופפים לישיבה קטנה רגילה, למעט שעות הצהריים (בין הסדרים. י.ל.) אז לומדים הבחורים לימודי חול, ויום שישי המופנה כולו ללימודי החול.

צוות הישיבה גם הוא חרדי (למהדרין, לא בדיוק), הזכרנו קודם את אהרן ברנדווין, מי שעומד מאחורי הקמת הישיבה, המנהל, הרשם, וגם אפשר לומר, מי שמכניס לכיסו את תקציבי הענק המופנים לישיבה ממשרד החינוך.

אחיו, הרב משולם ברנדווין, תלמיד חכם משכמו ומעלה, בוגר ישיבת 'קול תורה', הוכר לציבור לאחר שחיבר את רב המכר 'גנא דפלפלי'. גם הוא בצוות הישיבה. מי שמכהן כמנהל הרוחני בישיבה וכן שותף בהקמתה, הוא הרב יצחק (צחי) בוקובסקי, בוגר 'הישוב' ובהמשך בישיבת 'עטרת ישראל' - שימש קודם לכן כר"מ בישיבת מערבא.

דמות נוספת אותה הופתענו לגלות בצוות הישיבה, הוא הרב ברוך רקובסקי - המכהן מעשית כראש הישיבה בישיבה התיכונית המדוברת, אחר הצהריים הוא מכהן כר"מ בישיבה לצעירים 'אור שמואל' בירושלים (מעניין איך ב'ועד למען כבוד רבותינו' דילגו על הפרט הזה כשהכינו את הרשימות. י.ל.).

בשיחה שערכנו עם הורה לבחור הלומד בישיבה, שח לנו הלה שאין מאושר ממנו מכך שהוא מצא לבנו את הישיבה הנכונה, קשה לו מאוד שילדיו הבוגרים אותם הוא שלח ללמוד בישיבות רגילות, כיום הינם אברכי כולל ואין להם מקצוע ביד. כמו כן הוא שיבח מאוד את צוות הישיבה - כשלטענתו רבני הישיבה מאמינים במה שהם עושים, ומחנכים את הבחורים ל"תורה עם דרך ארץ".




תגובה 1:

  1. אנשים רעים תפסיקו עם השטיות.
    הרב רקובסקי אינו מכהן כראש ישיבה תיכונית, בסה"כ מכהן כמוסר שיעור בישיבה תיכונית.
    אין ספק שעדיף לצורך פרנסה למסור שיעור בישיבה תיכונית מלהיות משועממים ולזרות חול בעיני אנשים או למשוך זנבות. בסדר?
    דרך אגב מדובר באדם מסור לתלמידים. (הייתי גם תלמיד שלו וגם למדתי בשינקר אז אני רואה את ההבדלים), אדם רהוט, יחס חם לתלמידים. בקיצור אדם מושלם.
    אני באבא לילד שעוד מעט הולך לישיבה, ישלח רק למקום שהוא מלמד

    השבמחק