יום שלישי, 3 ביוני 2014

מלך ספרד התפטר: לדור החדש מגיע להתקדם

התפטרותו של המלך הספרדי מרצונו מגיעה כחלק מתופעה המתפתחת לאחרונה של מנהיגים בעולם המעבירים את כסאם ליורשיהם בעודם בחיים, בשל גילם המתבגר

המלך מודיע היום על פרישה
 ג. סגל

מלך ספרד חואן קרלוס הראשון, לבית בורבון הספרדי, הודיע על פרישתו מתפקידו כמונרך של ספרד. את התפקיד אמור לרשת בנו הנסיך פליפה, נסיך אסטוריאס. את ההודעה על דבר הפרישה פרסם ראש ממשלת ספרד מריאנו רחוי.

חואן קרלוס מוכתר למלך. 1975.לשמאלו נראית המלכה סופיה
חואן קרלוס בן ה-76 נולד ברומא שבאיטליה בשנת 1938. משפחתו שהתה שם בגלות ממדינתה ספרד עקב הדחתה ממוסד המלוכה בהפיכה. המלך התחתן עם סופיה נסיכת יון בשנת 1962. סופיה והמלך הפורש הם דור חמישי למלכה ויקטוריה, מלכת הממלכה המאוחדת. בשנת 1975 עם מותו של הרודן הידוע לשמצה חנרליסמו פרנקו, מונה חואן קרלוס למלך. זאת בעקבות החלטה בפרלמנט שהחזירה את המלוכה. את ההחלטה יזם השליט פרנקו כדי שהיא תחול לאחר מותו.

מלך ומלכת ספרד. מאחוריהם עומד יורש העצר פליפה

המלך התראיין לכלי התקשורת ואמר "היום, לדור החדש מגיע להתקדם קדימה, ולהחיל רפורמות שהתקופה הנוכחית זקוקה". כמו כן הוסיף חואן קרלוס  "לנסיך אסטוריה יש את הבגרות והאחריות הנחוצים לתפקיד המונרך ובעזרתה של הנסיכה לטיסיה".

ראש ממשלת ספרד, מריאנו רחוי, אמר בשם המלך שהסיבה להתפטרות היא מצב בריאותו של המלך חואן קרלוס. ההתפטרות של המלך הזקן מצטרפת לעוד התפטרויות של מנהיגים זקנים ברחבי העולם עקב מצב בריאותם הרופף או עקב הבנה שצריך לתת לצעירים יותר להנהיג.

אמיר קטאר שפרש עם מזכיר המדינה של ארה"ב
לפני שנה מלך בלגיה, אלברט השני, החליט לפרוש ולהעביר את המלוכה לבנו. מלך בלגיה הסביר שהוא מרגיש זקן בשביל לבצע את תפקידו כראוי ושהגיע הזמן להעביר את הלפיד לדור הבא. יש לציין שמספר חודשים לפני הודעת מלך בלגיה, מלכת הולנד, ביאטריקס, הכריזה גם כן כי היא מעבירה את הכתר לבנה. סביב אותה תקופה נקט בצעד דומה גם האפיפיור דאז, בנדיקטוס ה-16, שהתפטר באופן תקדימי עקב גילו המבוגר.

תופעה זו אינה רק במלכי המערב אלא נצפתה גם באזורנו כשבשנה שעברה אמיר קטאר חמד בן ח'ליפה אאל ת'אני העביר את השלטון לבנו תמים בן חמד אאל ת'אני ובכך בנו נהפך לשליט הצעיר ביותר בתולדות המדינה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה