יום ראשון, 8 ביוני 2014

הגר"מ סאלאוויצ'יק: "אין אדם שפטור מהציפיה למשיח, ובוודאי שכל אחד יכול"

על רקע 'סערת המשיח' ודבריו מעוררי המחלוקת של הגראי"ל שטיינמן בעניין האפשרות בימינו לצפות למשיח, התיחס ראש ישיבת בריסק, הגאון רבי מאיר סאלאוויצ'יק בשיחת "נעילת החג" שנשא במוצאי שבועות האחרון, לחובת הציפיה למשיח. תוכן הדברים כפי שהגיע לידי חדשות אברכים ואומת על ידי תלמידיו.

אין אדם שפטור מהציפיה לישועה, הגר"מ סאלאוויצ'יק
"לאורך כל הדורות כל עם ישראל חיכה וייחל לביאת המשיח, וזהו פסוק מפורש בחבקוק (פרק ב', פסוק ג') כִּי עוֹד חָזוֹן לַמּוֹעֵד וְיָפֵחַ לַקֵּץ וְלֹא יְכַזֵּב אִם יִתְמַהְמָהּ חַכֵּה לוֹ כִּי בֹא יָבֹא לֹא יְאַחֵר, וכמו כן אומרים מידי שבת בקדושה של שחרית "כי מחכים אנחנו לך", וכן בכל יום בברכת את צמח דוד "כי לישועתך קיוינו כל היום". וגם בתחילת דינו של כל אדם שואלים אותו "ציפית לישועה", כך שזה תביעה על כל אדם ואדם, ואין אחד שפטור מזה, ואין הקב"ה בא בטרוניה לבריותיו אם כן בודאי שכל אחד יכול ואף מגיע לזה שמצפה לישועה".

"ומעשה היה שהסבא ר' חיים הקריא את הרמב"ם (הלכות תשובה פרק ז', הלכה ה') "וכבר הבטיחה תורה שסוף ישראל לעשות תשובה בסוף גלותן ומיד הן נגאלין", ואחד השומעים הפטיר ואמר שבזמנינו אין זה נראה שזה יכול להיות. לסבא ר' חיים מאד לא מצאו חן דבריו, והוא נתן דפיקה חזקה על השולחן ואמר: בתחית המתים אתה מאמין? כמו שיהיה תחית המתים כך יהיה שישראל יעשו תשובה... ".

ומעשה נוסף, ר' חיים מן שב בחוה"מ סוכות מכיוון הכותל המערבי, ופגש אותו מיכל פינס שר"י ושאלו לאן הוא צועד, ענה לו ר' חיים לר' יהושע לייב (המהרי"ל דיסקין) להתברך בגוט יו"ט. אמר לו מיכל פינס מה אתה הולך לשמוע את הפזמון הקבוע שהוא אומר לכולם "א' גוט יו"ט לשנה הבאה עם משיח צדקנו", אמר לו ר' חיים מן - כן אני הולך לשם להתברך. אמר לו מיכל פינס אם כן גם אני בא איתך. צעדו יחד ר' חיים ומיכל פינס לר' יהושע ליב כשנכנס אצלו ר' חיים ואיחל לו גוט יו"ט, ענה לו המהרי"ל דיסקין את ברכתו הקבועה א' גוט יו"ט לשנה הבאה עם משיח צדקנו" אך כאן הוסיף כמה מילים "ומי שלא רוצה אז לא"...

בסיום דבריו ביקש הגר"מ מהציבור לשיר משירי הגאולה, ובמשך שעה ארוכה שרו "אני מאמין", "זאל שוין זיין די גאולה", "זכור אהבת קדומים והחיה נרדמים", ועוד שירים נוספים העוסקים בחיזוק האמונה בביאת המשיח.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה