יום שני, 16 ביוני 2014

המיליארדר הברזילאי: הלך לעולמו בסאו פאולו משה מואיז ספרא ז"ל

מואיז ספרא ז"ל אחד האנשים העשירים ביותר בברזיל, הלך לעולמו בגיל 79 לאחר מחלה ממושכת • הונו נאמד על פי מגזין פורבס ב-2.2 מיליארד דולר

בעת ביקורו בשנה שעברה בארץ (צילום: מאיר אלפסי)
אמש (א'), ליוו אלפים למנוחות בבית העלמין היהודי בסאו פאולו, ברזיל את המיליארדר היהודי משה מואיז ספרא ז"ל, אחד האחים למשפחת ספרא הידועה.

מואיז נפטר בשבת בבית החולים אלברט איינשטיין בסאו פאולו כשהוא בן 79, לאחר הסתבכות במחלת הפרקינסון ממנה סבל בשנים האחרונות.

נולד בביירות ב-27 באפריל 1935 לאביו יעקב, מקורה של המשפחה הוא בחאלב שבסוריה שם עסקו בסחר בשיירות מאלכסנדריה שבמצרים לעיר קונסטנטינופול (שמה הנוסף של העיר היה קושטא, איסטנבול כיום) שבאימפריה העותמאנית, לאחר מלחמת העולם הראשונה אז חלו שינויים באיזור, עברה המשפחה לביירות. בשנת 1920 החל האב יעקב להתעסק בתחום הבנקאות, כשהוא מקים את 'בנק יעקב ספרא', ב-1935 כאמור, נולד מואיז בביירות שבלבנון.

בשנת 1952 לאחר שהקהילה היהודית החלה להתפרק בעקבות הקמת מדינת ישראל מחליטה המשפחה לעזוב את לבנון, ועוברת להתגורר בעיר סאו פאולו בברזיל.

בברזיל מתחילה המשפחה לעסוק בהענקת אשראי לסוחרים. בשנת 1956 האח אדמונד מרחיב את העסקים לאירפה ומקים בז'נבה את Trade Development Bank. האחים מואיז וג'וזף הקטן נשארים בברזיל.

הונו האישי של מואיז מוערך ב-2.2 מיליארד דולר על פי מגזין פורבס, כשהוא ממוקם במקום ה-23 בברזיל וה-835 בעולם, משפחת ספרא כולה נחשבת למשפחה השניה העשירה בברזיל.

ב-2006 מכר את החלק שלו בבנק הברזילאי 'בנקו ספרא' וכן אחזקות בבנקים נוספים בבעלות המשפחה בניו יורק, בלוקסמבורג ובמדינות נוספות לאחיו, ג'וזף ספרא, תמורת כ-2 מיליארד דולר.

מואיז עלה בשנה שעברה לכותרות לאחר שדווח כי הוא חבר למיליארדר הסיני זהאנג שין לרכישת אחזקה של 40% בבניין ג'נרל מוטורס במנהטן. העסקה העניקה לנכס שווי של 3.4 מיליארד דולר, ולפי הדיווחים שני המיליארדרים שילמו 700 מיליון דולר במזומן ולקחו על עצמם את החובות. ספרא שילם גם 810 מיליון דולר ב-2012 עבור בניין משרדים בניו יורק, הנבנה עבור יהודי סוריה באפר איסט סייד במנהטן, וצפוי להיפתח בשנה הבאה וככל הנראה ייקרא על שמו.

מאויז ז"ל השאיר אחריו אישה, שילה כהן ספרא, וחמישה ילדים: ג'ייקוב, אזורי, אדמונדו, אסתר ואולגה.


תגובה 1:

  1. אני לא מפסיק לבכות בגלל שהוא לא קרוב שלי

    השבמחק