יום חמישי, 6 במרץ 2014

אימה בטבריה: 12 בני אדם ננשכו על ידי זאבה ששוטטה בעיר

זאבה משוטטת נשכה 12 בני אדם בטבריה ועלה חשש כי היא נגועה בכלבת. לאחר מרדף היא חוסלה בגינוסר על ידי חבר המועצה יוסי אוקנין, שסיפר: "האקדחים היו שלופים ומוכנים, זו הצלת חיים כי היא הייתה יכולה להמשיך לתקוף"

יוסי אוקנין (מימין) ונתן צדקה שירו בזאבה
12 בני אדם ננשכו היום (ה') על ידי זאבה, ככל הנראה חולת כלבת, בטיילת בטבריה. שמונה מהם ננשכו בבוקר, ובשעות אחר הצהריים ננשך אדם נוסף בכניסה הצפונית לטבריה, וכן אב ובתו באזור גינוסר. במשך שעות ארוכות נערכו סריקות אחר החיה, שבתחילה לא היה ידוע לאיזה מין היא משתייכת - כלב משוטט, זאב או תן. מתנדב בארגון "איחוד הצלה" איתר את הזאבה וירה בה למוות. הפגר הועבר לשירותים הווטרינריים של משרד החקלאות בבית דגן ושם יתברר במה הוא נגוע.

יוסי אוקנין, חבר מועצת העיר טבריה וראש סניף טבריה בארגון איחוד הצלה, הוא שירה למוות בזאבה התוקפנית. יחד איתו היה נתן צדקה, מתנדב בארגון. "לקחנו איתנו ציוד רפואי לטפל בנפגעים, אם יהיו, וכן נשקים. נקראנו לאיזור גינוסר וכשהגענו ראינו זוג הורים וילדה מבוהלים מאד. הילדה הותקפה על ידי הזאבה וכשאביה קפץ להגן עליה הוא ננשך בצורה רצינית מאד בבטנו ובידו. אנשים שהיו במקום כיוונו אותנו לכיוון אליו רצה הזאבה, התחלנו בחיפושים ופתאום היא יצאה מהשיחים ורצה לעברנו. ירינו בה והרגנו אותה".

צוותים רפואיים של מד"א טיפלו בננשכים, ומצבם מוגדר קל. לאחר מכן הם נשלחו לחיסון נגד כלבת בלשכת הבריאות בעיר. פאראמדיק מד"א מאיר אשרף שהעניק טיפול רפואי לאב ובתו שננשכו מספר: "כשהגענו למקום ראינו שני פצועים, גבר כבן 32 ופעוטה כבת 2.5, הם היו במצב קל עם חבלות וסימני נשיכה בגפיים וסיפרו כי הותקפו ע"י בעל חיים בזמן שהתהלכו במקום. הענקנו להם טיפול רפואי ראשוני בשטח ופינינו אותם לבי"ח פוריה בניידת טיפול נמרץ."

שלומי מועלם, דוגם מים מקרית שמונה, סיפר כיצד הזאבה תקפה אותו ליד חוף גיא בטבריה: "יצאתי עם טופס מהחלק הקדמי של הרכב לחלק האחורי. כשפתחתי את הדלת הרמתי את העיניים וראיתי זאבה. השיניים שלה היו חדות, היא הסתכלה לי בעיניים וראיתי שהיא מתכוונת לתקוף. היא קפצה עליי ונשכה אותי בבטן, נעצה את השיניים חצי סנטימטר בבשר. בעטתי בה והעפתי אותה ממני והיא ברחה".

מועלם הוסיף ואמר: "מזל שהגבתי מהר, אחרת היא הייתה קורעת לי את הבטן ומשכיבה אותי על הרצפה. משם המשכתי לבית החולים. שם הגיעו עוד שבעה אנשים שהזאבה תקפה גם אותם. בבית החולים עשו לי זריקות וחיסונים. אם זה טראומתי עבורי? האירוע היה מפחיד, לא נעים, אבל אני לא חושב שיהיו לזה השלכות ואפחד מעכשיו להתקרב לכלבים".

מחלת הכלבת היא חשוכת מרפא ונגרמת על ידי נגיף. מרגע הופעת סימנים קליניים ראשונים בבני אדם או בבעלי חיים, אין אפשרות להציל את החולה. נגיף הכלבת פוגע בכל היונקים, ומועבר ברוק, בעיקר על ידי נשיכה. ניתן למנוע את המחלה בבעלי חיים בחיסון הניתן מבעוד מועד, ובבני אדם באמצעות חיסון לאחר חשיפה לנגיף.

המקרה האחרון בו מת בישראל אדם היה ב-2002. לפני כן, בשנת 1997, מתו בישראל שלושה בני אדם מכלבת, בהם חייל. במקביל לעלייה התלולה במספר המקרים מסתמנת מגמה נוספת ומדאיגה – מתברר, כי מרבית מקרי הכלבת היו בכלבים - הן בכלבי בית והן בכלבים משוטטים - בעוד בעבר מרבית מקרי הכלבת היו בחיות בר.

הזאבה לאחר שנורתה (צילום: עיריית טבריה)