יום שלישי, 4 במרץ 2014

נגד דעתו של מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל: הרבנות הראשית תעודד תרומת איברים

בישיבת מועצת הרבנות הראשית שנערכה ביום א' האחרון, יצאה החלטה לקדם מינויים של רבני בית חולים, שיהיו אחראים לקביעת מועד המוות שבו כביכול כבר ניתן לתרום מאיברי המת, על מנת לאפשר לשומרי מצוות להסכים לתרומת איברים.


במועצה הוחלט ש"האפשרות להציל את חייו של אדם מתגברת על כל החיובים ההלכתיים הנוגעים לכבוד המת, אולם לשם כך יש לוודא כי האדם המיועד לתרום אכן כבר אינו בין החיים על פי ההלכה", החלטת המועצה יצאה לאחר קריאת יוזמי כרטיס 'בלבבי' להצטרפות הרבנים הראשיים ליוזמה.

לפני כשנתיים הוקמה יוזמה חדשה בקרב גורמים בציונות הדתית, במקביל לכרטיס אדי שעליו גדולי ישראל אסרו לחתום, להחתים את ציבור שומרי התורה על כרטיס 'בלבבי', שבחתימתם הם מסכימים לתרום את איבריהם לצורך השתלה, לאחר פטירתם.

מי שחתום על 'בלבבי' יכול להיות סמוך ובטוח שמותו ייקבע כהלכה, ושאבריו ייתרמו רק באישור רב", הסביר בזמנו מוביל היוזמה עו"ד חיים פלק לאתר החדשות 'סרוגים'.

המחלוקת על תרומת האברים נעוצה במחלוקת סביב שאלת רגע המוות. הרופאים מבקשים להקדים את רגע המוות, כדי שהאברים יהיו במצב טוב יותר להשתלה ואילו היהדות אוסרת על קירוב המוות אפילו במספר שניות.

בכרטיס 'בלבבי' מוגדר רגע המוות, כהפסקת פעולת המוח, גם אם שאר המערכות של הגוף (לב, ריאות) ממשיכות לעבוד בצורה מכנית, על ידי מכונת הנשמה, למשל.

כמו כרטיס "אדי" שנולד בעקבות מותו של אהוד בן דרור בשנת 1978, אחרי שהמתין לשווא לתרומת כליה, "בלבבי" נקרא על שם בלהה הירשברג, אם לתשעה ממעלה מכמש שמתה לפני כחצי שנה על שולחן הניתוחים בהמתנה להשתלת ריאה.

כאמור, יוזמה זאת מנוגדת לפסק ההלכה של מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל, שלפיה המוות נקבע אך ורק בזמן שהלב מפסיק לפעום ולא בזמן הפסקת פעולת המוח.






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה