יום ראשון, 23 במרץ 2014

ב'יתד נאמן' תוקפים ובצבא מתקפלים ? האם באמת הקמת הממחי"ם בוטלה, או ששוב יש פה "תדחה את זה בכמה חדשים ..."

תחקיר \ ישראל קליין


במוסף 'יתד השבוע' שהתפרסם ביום ו' האחרון (עש"ק פר' שמיני), התפרסמה כתבה חריפה במיוחד על הממ"ח שמוקם בימים אלו על ידי הצבא, ועל הגורמים שעומדים מאחורי זה, תוך איום לפרסום שמותיהם (הכתבה המלאה מצ"ב).

תחת הכותרת המפחידה "מרכז מסיון חרדי". מזהיר הכתב על המזימה המתרקמת מאחורי הרעיון בהקמת מרכזים אלו "המזימה: כך מתכוון צה"ל להעביר את המתייצבים החרדיים בלשכת הגיוס שטיפת מוח מרוכזת במסלול 'מסיונרי' מתוחכם", מזהיר הכתב.

"הצבא אינו מתכוון להעניק דחייה לבן ישיבה או פטור משירות, בלי שינסה להעביר את המתייצב במסלול מסיונרי שנועד לשכנע לומדי תורה ללכת לצבא או לצאת למעגל העבודה • כל הבא בשערי הממ"ח שהושקעו בהקמתו למעלה מעשרה מיליון שקלים, יעבור שטיפת מוח ארוכה שתחזור על עצמה בכל התייצבות • הממ"ח, מתברר, זו המזימה הנוראה ביותר בהיסטוריה של יחסי הצבא עם לומדי התורה ומהישיבה המשותפת של שלוש מועצות גדולי התורה כבר יצאה הקריאה "לא לשתף פעולה עם תוכנית הצבא במרכז מיון חרדי"  • הצילני נא מיד אחי.

אתם משפשפים עיניים? כן, המילים האלו לא נכתבו בעיתון 'הפלס' הם נכתבו שחור על גבי לבן בעיתון 'יתד נאמן'. אותו עיתון המושמץ על ידי יריביו, כעיתון שכוונותיו הזדוניות הם שבני הישיבות כולם ילכו לצבא.

היטיב לתאר את זה כתב 'בחרי חרדים', משה ויסברג, שצייץ בטוויטר "קראתי הבוקר תחקיר ב'יתד נאמן' נגד מרכז מיון חרדי, שפשפתי את עיני האם אני לא קורא את הפלס בטעות".

האם זה אכן כך? 'יתד נאמן' שינה קו ועבר למגמה לוחמנית כנגד הצבא, לא עוד פשרנות והתגרות באומות ח"ו. אלא ראש בראש נגד הממשל הציוני, שרוצה לגייס את בני הישיבות בכל מיני פיתויים ל"ע. כך דנו בהרחבה בבתי הכנסיות בשבת.

מה השתנה? הכל פשוט וברור. כלו כל הקיצין, נגמר הזמן של השתדלנות בלבד. עוברים למגמה לוחמנית - ראש בראש. אין יותר הבדל ממשי בטקטיקה בין אלו הנקראים 'קיצוניים' לאלו הנקראים בשם 'פשרנים'.

בין הדברים מלחששים הנייעסנים על פגישות שוב, בין ראשי הישיבות הפועלים בעניין מטעם 'דגל התורה', הרבנים וייסבקר ורוזן ליו"ר הועדה חברת הכנסת איילת שקד "הידועה ביושרתה". איתה אפשר לרקום דילים טובים. מוסיפים אותם יודעי דבר.
---

בוקר יום ראשון, בקושי עוברים 48 שעות מאז פרסום אותו תחקיר מרעיש במוסף של עיתון 'יתד נאמן'. ואתר החדשות 'בחדרי חרדים' יוצא עם "בשורה" כהגדרתו, בכותרת מרעישה בלעדית לאתר "בוטלה התכנית להקמת הממחי"ם" (דבר שבהמשך התברר כבלתי מדוייק בעליל). 

על הקשר ההדוק בין אתר החדשות 'בחדרי חרדים' להנהלת 'יתד נאמן' החדשה, אין צורך להרחיב. כל צורב מתחיל ששהה פה באיזורינו יודע על הקשר ההדוק בין הגורמים, כותרות עיתונים וסקופים מרעישים מבית היוצר של חצרות הרבנים בבני ברק תמיד הגיעו ועדיין ממשיכים להגיע באופן ראשוני ובבלעדיות לאתר החדשות הנ"ל. כך, ש'יתד נאמן' משתמש בקביעות בשירותיו של אתר 'בחדרי חרדים' לפרסומים שונים שאינו יכול לפרסם בין שורות העיתון.

גם במקרה דנן, "הידיעה הבלעדית" שפורסמה עם בוקר הגיעה ככה"נ מגורם מסויים. מי הוא אותו גורם שהעביר את הידיעה איננו יכולים לדעת, מאיזה כיוון הוא הגיע אנחנו בוודאי יודעים - איילת שקד לא העבירה את הידיעה הזאת לכתב "בחדרי חרדים", על זה כולם מסכימים.

ואכן, לכאו' אין כל בעיה, 'יתד נאמן' מאיימים (כפי שמצויין בכתבה ב'בחדרי חרדים') ובצבא מכריזים על כניעה באופן מיידי, מה רע בזה?

בלי קשר לזמן, בקושי 48 שעות עוברים וכבר הצבא מכריז על כניעה, על גניזת עשרות מיליוני שקלים, נתון שהובא בכתבה במוסף 'יתד השבע', משהו פה בהחלט לא מריח טוב.

הבעיה העיקרית, שהכותרת שפורסמה באתר החדשות פשוט איננה נכונה, התכנית לא נגנזה. התכנית להקמת הממחי"ם המיסיונרים תמשיך בשיאה. אם ישנה הסכמה, אז היא שכעת בני הישיבות לא יחוייבו לעבור באותם ממחי"ם.

האם למישהו היה אינטרס לזרות חול בעיני הציבור עם פרסום הכתבה ב'בחדרי חרדים', האם מישהו שיקר ביודעין ועיוות את המידע המובא לציבור הקוראים?

לנו באופן אישי אין תשובה לעניין. משהו בכתבה של יאיר אטינגר ב'הארץ' עורר אצלינו נקודה אדומה; "החלטת הצבא היא הישג לרב אהרן לייב שטיינמן, המנהיג הליטאי המרכזי, הנתון במאבק עם הרב שמואל אוירבך, הקנאי יותר. אוירבך, שחותר לעימות עם המדינה, כבר הורה לפני כשנה וחצי לתלמידיו לא להתייצב בלשכות הגיוס לצורך הסדרת הפטור משירות צבאי, וכיום ממשיך לעשות נפשות לעמדתו אצל מנהיגים חרדים נוספים. סביב אישור חוק הגיוס בכנסת, הכולל גם סנקציות פליליות, התברר כי העמדה הקנאית לה תומכים בקרב חלק מההנהגה החסידית, ובפרט האדמורי"ם מויז'ניץ, גור וסלונים".

האם גם אתם נזכרתם בזה?

הגר"י רוזן: תגיד לו שלא יפתח את המרכז, איך קוראים לזה, מרכז חיול חרדי. הם רוצים לפתוח מרכז מיון חרדי, ואז, שם יהיה הפיצוץ הגדול! אז אמרתי לו, תזהיר אותו שלא יפתח את זה עכשיו! אחרי שיהיה החוק, אז זה יהיה במסגרת כל ההתמודדות שלנו עם החוק, יהיה גם עם זה. היום לא כדאי לנו, לנו זה לא טוב.

דוד שפירא: ודאי, זה נקרא חיול ... זה יהיה הטענה שלהם, אז ר' שמואל יהיה צודק.

הגר"י רוזן: " ... ומה אומר גדי אגמון: תגידו לבחורים שלכם שישימו אטמים באוזן, שלא ישמעו, הוא לא מכריח אף אחד לשמוע. אבל פה יהיה לנו בעיה! פה הם יגררו אותנו למלחמה וזה לא טוב לנו! אמרתי לגפני תדבר איתו למען השם, תדחה את זה בכמה חדשים עד אחרי החוק, אני מקוה שהוא ... גם גדי אגמון לא מעוניין ... הוא לא מעוניין במהומות ... גדי אגמון כן מעוניין, ויכול להיות שבעצם צריך להראות לציבור שהציבור יידע שהנה כבר שנתיים אין חוק .. ודווקא בדרכים השקטות, דרך כל אלה שעסקו בדבר ... ברוך השם אף אחד לא חיילו, אף בחור לא לקחו לצבא.



























אז מה באמת? בוטלה התכנית להקמת ממחי"ם. או שמא, שוב הוסכם לדחות את זה בכמה חודשים על מנת שחלילה לא יתברר שר' שמואל צדק, כמו שאמר הנכד ?










תגובות, הערות, הארות, 
או כל חומר חדש בעניין, ניתן לשלוח לכותב הידיעה, בכתובת מייל
klein.avrehim@gmail.com

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה