יום שני, 31 במרץ 2014

בית המשפט עצר את הבניה המסוכנת של יוצאי ארחות תורה במודיעין עילית

הפורשים ניסו להנציח את המחלוקת תוך בניה שסיכנה מאות ילדים, ועד התושבים עתר לבית המשפט שאסר את המשך הבניה במקום

הפרשה התרחשה בעיר מודיעין עילית בשכונת ברכפלד והחלה לפני מספר חודשים מיד עם סיום מערכת הבחירות לעיריות בה התמודד גבאי בית הכנסת אהבת תורה ומייסדה הרב אברהם יונה שיר במקום מספר 7 ברשימת זך-בני תורה, בתגובה החליטו קומץ מהמתפללים לעורר מחלוקת ולנסות לפלג את ביהכנ"ס.

יצויין שבבית הכנסת היתה תקנה שאין מדברים בנושאי פוליטיקה בתחום בית הכנסת והתקנה נשמרה בקפדנות, אולם את מעוררי המחלוקת זה לא עניין ולאחר פעילות מאומצת הם הצליחו לגרור עימם כ 25 מהמתפללים שעזבו את בית הכנסת כאשר חלקם עברו להתפלל בבתי כנסת הרבים באיזור, והחלק הנותר הקים מנין מצומצם זמני בעזרת נשים של ביהכנ"ס אחר באיזור.

שטח חום שאין בו היתרים לבניה
על אף  העובדה שבאיזור יש בתי כנסת רבים בקרבת מקום, החליטו הפורשים להנציח את המחלוקת והפלגנות ולהקים ביהכנ"ס חדש דווקא בצמידות לבית הכנסת הותיק, הפורשים שחיפשו מקורות מימון פנו ליעקב וירז'בנסקי חבר מועצת העיר בני ברק ומנהל ישיבת ארחות תורה, והנ"ל הסכים לממן את עלות בניית הקראוון וכן כספת לבית הכנסת החדש בתנאי שיקרא בשם "בוגרי ארחות תורה", הפורשים מצידם הסכימו אך התנו זאת בכך שהשם יינתן רק לאחר תקופה ארוכה, שביהכנ"ס יתבסס מעט, זאת משום שיש באיזור מעט מאוד בוגרים של ישיבת ארחות תורה ואם השם יינתן בזמן ההקמה זה ירחיק מתפללים אחרים מלהצטרף לבית הכנסת.

המימון ניתן והפורשים החלו בחציבת ההר ע"מ ליישרו כהכנה לבניית הקראוון, אלא שכאן התערב מהנדס העיר וקבע שהחפירות מסכנות את מתחם גני הילדים הסמוך שעלול להתמוטט ומהווה סכנה בטיחותית חמורה ומיידית למאות הילדים שלומדים במקום וחובה להקים תחילה קיר תמך, זאת מלבד העובדה שהשטח שבו החלו החפירות הוא שטח חום שאין בו היתרים לבניה.

מתחם גני הילדים הסמוך שעלול להתמוטט


הפורשים מצידם בלהט המחלוקת, המשיכו בחפירות והתעלמו מהסכנה הבטיחותית ומאיסור "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם" ו"לא תשים דמים בביתך". אלא שבשלב זה התערב ועד התושבים שהוקם במקום במקום, ופנה לעיריה בבקשה שתשלח פקחים לעצירת הבניה במקום ולהסדרת הבעיה הבטיחותית.

העירייה התעלמה מהפניות ונמנעה מלשלוח פקח למקום, כבשיחות בלתי רשמיות אמרו גורמים בעיריה שמכיון ומדובר בבית כנסת מטעם בוגרי ישיבת ארחות תורה הם מנועים מלהתערב, בשלב זה פנה ועד התושבים ללשכת רב העיר וגם שם הבטיחו להתערב אך בפועל חששו ולא פעלו בעניין, בין לבין המשיכו הפורשים בחפירות המסוכנות ובלית ברירה פנה ועד התושבים לאחד מחשובי הרבנים, שלאחר קיום דיון רציני ובדיקת הנתונים, נתן היתר לועד התושבים לפנות לרשויות המדינה ע"מ לעצור את הסכנה הבטיחותית החמורה למאות ילדי השכונה.

הסכנה הבטיחותית החמורה למאות ילדי השכונה
לאחר קבלת ההיתר הרבני, פנה ועד התושבים לבית המשפט בבקשה לעצירת הבניה במקום ומתן צו מניעה, בית המשפט נענה לבקשה והוציא צו מניעה המורה על הפסקת עבודות הבניה ובמקביל נקבע תאריך לדיון, בטרם הדיון פנו הפורשים לועד התושבים וביקשו לקיים בוררות, וועד נתן את הסכמתו מתוך רצון להימנע ככל האפשר מדיון בערכאות אך התנה זאת בהסכמת הפורשים להשארת צו המניעה והפסקת העבודות עד להחלטת הבורר. הפורשים מצידם סירבו ובכך הוכיחו שכל כוונתם לגרום לסחבת ולקבוע עובדות בשטח.

הדיון בעניין התקיים ביום ה' האחרון כשאת הפורשים מייצג עו"ד דוד פורר, קודם הדיון ומחשש הנתבעים לבעיות פליליות ותביעת נזקים עצומה על בניית קיר תמך בעקבות הסכנה שנוצרה כבר מהחפירות שהתבצעו בשטח, שלחו הפורשים באמצעות עורך דינם  בקשה בהולה לבית המשפט בבקשה לביטול הדיון מאחר שלטענתם הם מתחייבים שלא יבנו במקום, מטרתם בבקשה זו היתה למנוע החלטת בית המפשט שהם פעלו שלא כדין ובכך למונע את האפשרות של הגשת תביעות כנגדם בהמשך, למעשה בדיון שנערך בבית המשפט חזרו הפורשים על התחייבותם שלא להמשיך בבניה ובית המשפט נתן לזה תוקף של פסק דין וחל איסור על הפורשים להמשיך לבנות במקום.

יצויין כי זהו ההפסד המשפטי הרביע שנוחל לאחרונה יעקב וירז'בנסקי חבר מועצת העיר בני ברק ומנהל ישיבת ארחות תורה, החל בעצירת היתרי הבניה לקניון הגדול שתיכנן לבנות בקומה הראשונה של בנין ישיבתו בבני ברק. המשיך בקביעה של בית המשפט בכך שהתרגיל הפוליטי אותו ניסה לבצע בעיריית בני ברק תוך הצגת מצג שווא של פרישה מהקואליציה, ע"מ למנוע מנציגי סיעת בני תורה לקבל את התפקידים המגיעים להם על פי חוק מהווה תרגיל לא חוקי, עובר בהתרסקות עמותת בית יוסף שלום שעמד בראשותה, שלא זכתה באף אחד מהמכרזים עליהם התמודדה בבית שמש,. וכעת זהו הכישלון הרביעי.

עוד יצויין, כי בבית שמש עתר וירז'בינסקי לבית המשפט בימים האחרונים, ללא היתר רבני כשהוא עובר על האיסור של פניה לערכאות, ותוך כדי גרימת סבל נוראי למאות הזוכים, שכעת ייאלצו להמתין עוד חודשים ארוכים והחשש כי הם עלולים להפסיד את זכייתם במכרז.

מקורבים לועד התושבים ברח' יהודה הנשיא אומרים, שהם מקווים שבעתיד לא יתרחשו מקרים שבו אנשים מתוכינו מזלזלים באיסור החמור של "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם" ומאלצים את התושבים לפנות לרב לקבל היתר פניה לערכאות, לדבריהם גם במקרה שבו ישנם אנשים שאינם שתים ליבם לסכנות בטיחותיות, הציפיה היא שהעיריה והרבנים בעיר יתערבו ולא יתעלמו מסכנות כאלו. אין שום סיבה שגוף כזה או אחר יזכה לפריבילגיה שמשמעותה סיכון חיי אדם רק מחמת קירבה או לחצים פוליטיים כאלו ואחרים. עוד הוסיפו שהם ישמחו לסייע לפורשים לאתר מקום באיזור להקמת בית הכנסת החדש. כשלחילופין מוצע לפורשים להצטרף לבתי הכנסת הרבים שכבר קיימים באיזור.


2 תגובות:

  1. כן יאבדו כל אויביך ה'

    השבמחק
  2. וירז'בינסקי הוא אבא של כל המושחתים בעולם

    השבמחק