יום שני, 3 במרץ 2014

בנק ישראל מציג: השטר החדש של ה - 50 שקלים

בנק ישראל מפרסם את עיצובו הסופי והמפורט של השטר החדש בערך 50 שקלים, שאמור להיכנס למחזור במהלך המחצית השנייה של השנה הנוכחית

מדובר בשטר הראשון בסדרה של ארבעה שטרות חדשים, שיחליפו את הסדרה הנוכחית שנמצאת במחזור משנת 1999. צבעו של השטר ירוק, אורכו 136 מילימטר ורוחבו 71 מילימטר, יישא דיוקן אופקי של המשורר (והרופא) שאול טשרניחובסקי על רקע עץ הדרים. על חזיתו מודפס טקסט זעיר שאותו ניתן לראות רק באמצעות זכוכית מגדלת. הטקסט כולל שורות משירו של טשרניחובסקי "הוי ארצי מולדתי". שיר זה היווה השרא לעיצוב השטר, שנושא הדפס של עץ הדר, בשל השורה "ריח פרדסי אביב". על גב השטר מודפס השיר "אני מאמין" וכותרת עמוד בסגנון קורינתי. השטר כולל גם סימן זיהוי לעיוורים, בדיו בולט ושקוף הניתן למישוש.




לפני כשנה אישרה הממשלה את פרטיהם ועיצובם של שניים משטרי הכסף החדשים, של 50 שקל ו-200 שקל, שהנפקתם צפויה להתבצע לקראת סוף השנה. בנוסף אישרה הממשלה עקרונית את העיצובים של שני שטרות חדשים נוספים - 20 שקל ו-100 שקל.

טרם כניסתו למחזור של השטר החדש, יפרסם הבנק מידע הסברתי מקיף אודות סימני הביטחון המשולבים בשטרות, אודות אופן החלפת השטרות ואודות התקופה בה יהלכו השטרות הישנים והחדשים במחזור. יש לציין, שהשטרות הקיימים ימשיכו לשמש כהילך חוקי במשך מספר שנים, ולציבור ינתן פרק זמן של מספר שנים במהלכו תתאפשר החלפת השטרות הקיימים בשטרות החדשים.

במקביל לפרסום לציבור, מקיים היום בנק ישראל הדרכה מיוחדת ליצרנים, ספקים ומפעילים של מכונות ממכר, ושל מכונות לספירה ומיון של שטרות כסף, שנדרשים לכייל את המכונות שברשותם לצורך קליטת השטר החדש. במסגרת יום ההדרכה, יקבלו ספקים ומפעילים אלה גם דוגמאות ראשונות של השטר החדש.

שטרות הכסף החדשים נוצרו בעקבות העלייה ברמת התחכום של זיופי שטרות בעולם. ביצירתם נעשה שימוש בסטנדרטים גבוהים יותר של ביטחון, השטרות נבדלים זה מזה באורכם ובצבעם לטובת אוכלוסיית העיוורים ובעלי לקויות הראייה, ומשולבים בהם סימני ביטחון מתקדמים ביותר נגד זיופים.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה